Mondo

Hauskat matkatrendit



Hauskat matkatrendit

Maailmalla tarjotaan nyt retromatkailua, nähtävyysjuoksuja ja babymooneja. Poimimme tämän hetken pieniä mutta sitäkin hauskempia matkatrendejä.
Teksti Pekka Hiltunen
Kuvat Outi Kainiemi

Miten olisi retroloma tai nähtävyysjuoksu? Kokosimme matkailun nousevia ilmiöitä.

Retromatkat

Kun on jo reissannut paljon, uuden etsimisen sijaan voi joskus nauttia vanhasta, retromatkailusta. Maailmalla puhutaan retrocation-ilmiöstä: matkailijat lähtevät tarkoituksella paikkoihin, joissa pääsee ajassa taaksepäin. Usein kohteina on vähän vanhanaikaisia ja jopa ”epäcooleja” alueita, kuten Kanariansaaret tai Englannissa Blackpoolin vanha rannikko- ja huvittelukaupunki. Saksassa Deutsche Bahn on keksinyt tarjota matkoja 1960-luvun junavaunuilla.

Retroreissuissa on samaa henkeä kuin muodin vintagetyyleissä. Retromatkassa voi kokea historian syvyyttäkin: tässä Mondossa kerrotaan, kuinka Berliinissä voi vielä löytää DDR-ajan.

Nähtävyysjuoksut

Kiinnostaisiko seitsemän kilometrin rivakka juoksulenkki, jolla näkee Budapestin siltoja ja muita parhaita nähtävyyksiä? Sellaisen opastuksen voi ostaa Running Tours Budapest -yritykseltä, ja samanlaisia juoksukierroksia tarjotaan jo kymmenissä kaupungeissa ympäri maailman. Niitä haluavat vannoutuneet juoksuharrastajat ja kiireiset bisnesmatkailijat, jotka eivät muuten ehdi kuntoilemaan.

Ilmiön takana on tietysti juoksemisen suosio. Amerikkalainen Runner’s World -lehti löysi toisenkin syyn: juoksijat haluavat matkoillaan tavata samanlaisia urheilullisia ihmisiä kuin itsekin ovat.

Babymoon: tulevien vanhempien lomat

Lasta odottavien pariskuntien babymoon-lomat ovat kovassa kasvussa monissa maissa. Ilmiö nousi puheenaiheeksi esimerkiksi Yhdysvalloissa viime vuonna, kun Englannin prinssi William vei Kate-rouvansa Karibialle ennen vauvan tuloa. Moni pari haluaa ennen lapsen syntymää vielä nauttia yhdessä matkailusta ja samalla juhlistaa perheen kasvua. Babymooneilla keskitytään romantiikkaan, rentoutumiseen ja terveyteen: tuleva isä tuo vaimolleen altaan reunalle tietysti alkoholittomia cocktaileja. Jotkin eurooppalaiset hotellit tarjoavat babymoon-paketteja, joihin kuuluu spa-hemmottelua. Suomesta mennään myös lähilomille Tukholmaan ja Tallinnaan laivoilla, kun tuleva äiti haluaa välttää lentämistä.

Lapsivapaat matkat

Moni matkailuyritys tavoittelee asiakkaiksi lapsiperheitä, mutta jotkin tarjoavat ”lapsivapaita” palveluita. Aasiassa esimerkiksi Air Asia -lentoyhtiö ja Singapore Airlinesin tytäryhtiö Scoot varaavat osan koneidensa istumariveistä vain yli 12-vuotiaille. Ravintoloita ja hotelleja, jotka ilmoittavat palvelevansa erityisesti aikuisia, tulee vähitellen enemmän. Finnmatkat on jo lisännyt näitä hotelleja tarjonnassaan niiden suosion takia.

Hiljaiset matkailijat

Itsepalvelun nousun ja mobiiliajan ansiosta omatoimimatkailijat reissaavat entistäkin itsenäisemmin. Matkailun tutkimusyritys Skift nimesi nämä ihmiset ”hiljaisiksi” matkailijoiksi: se ei tarkoita retriittiin vetäytyjiä vaan matkailijoita, jotka eivät odota eivätkä tarvitse henkilökohtaista palvelua kasvokkain. He nuuskivat ja varaavat kaiken omatoimisesti ja sisäänkirjautuvat lennoille ja hotelleihin itse mobiililaitteillaan.

Esimerkiksi Finnair ja British Airways ovat kehittäneet bag drop -automaattipalveluja, joissa matkailija voi kirjata matkatavaransa lennolle ilman asiakaspalvelijaa. Monet kansainväliset autovuokraamot kokeilevat täysin automatisoitua vuokrausta. Matkailuyrityksillä onkin haastetta: niiden on osattava tarjota yksinkertaisia palveluja hiljaisille matkailijoille ja toisaalta yhä personoidumpia palveluja muille.

Pop up -hotellit

Ensin tulivat pop up -putiikit ja -ravintolat, nyt pop up -matkailupalvelut. Erityisesti luksusmatkailijoita kiinnostavat vain hetken verran toimivat, muodikkaat hotellit ja räätälöidyt palvelut. Niiden arvoa lisää se, ettei moni muu voi kehua kokeneensa juuri samaa, totesi pankkiyhtiö Credit Suissen edustaja matkailukatsauksessaan.

Pop up -hotelleissa on usein kyse joko taiteen, kiinnostavan arkkitehtuurin tai muodin yhdistämisestä matkailuun, kuten vaikkapa Helsingin Manta-patsaalle tehdyssä taidehotellissa. Brittiläinen The Pop Up Hotel -firma majoittaa ihmisiä luksusteltoissa ja -jurtissa niin rockfestivaalien, rannikkomaisemien kuin historiallisten arvorakennusten äärellä. Belgialainen yritys taas muutti isoja rahtikontteja kiertäväksi pop up -hotelliksi, joka on parhaillaan pysäköity Antwerpeniin.

Julkaistu: 11.11.2014