Tuulilasi

Harvinainen sääilmiö pimensi vakionopeudensäätimen

2


Harvinainen sääilmiö pimensi vakionopeudensäätimen

Tapaninpäivän harvinainen sää keräsi jääkökkäreen Teslan keulan mikroaaltotutkaan. Adaptiivisen vakionopeudensäätimen lisäksi jäätyminen vei mukanaan myös perinteisen vakionopeudensäätimen. Samaa vikaa - tai "suunnitteluratkaisua" - löytyy muistakin merkeistä.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Pyörähdin Teslalla Raumalla tapaninpäivänä. Menomatkalla oli nollakeli ja palatessa pakkasta ja lumisadetta. Yhtäkkiä kesken paluumatkan, Laitilan kohdalla, vakionopeudensäädin ilmoitti olevansa tilapäisesti pois käytöstä. Ensimmäisenä mieleen tuli, että onko kyseessä joku amerikkalaistyylinen turvallisuushörhöily "tien pinta on liukas, joten kytketään vakkari pois päältä ettei vain satu mitään". Tätä (myöhemmin harhaluuloksi osoittautunutta) luuloa vahvisti se, että vakionopeudensäädin palautui käyttöön yhden kunnon kiihdytys-jarrutussyklin jälkeen kuivalla tienpätkällä. Vähän matkan päästä vakionopeudensäädin häipyi taas.

Kotipihaan tullessa myös pysäköintiavustin ilmoitti olevansa poissa käytöstä. Tässä ei ollut mitään erikoista: peräpää oli kertyneen lumen peitossa ja ultraäänianturit eivät toimi lumipeitteen alta. Sama tauti vaivasi myös e-Golfia (ja mitä tahansa autoa), joka huusi peruutettaessa kuin syötävä ja vilkutteli törmäysvaroituksia.

No, vakionopeudensäätimen ongelma korjaantui, kun vilkaisin tarkemmin Teslan etututkaa. Mikroaaltotutkaan oli kertynyt aimo kökkäre jäätä (joka pimeällä nopeasti vilkaistessa näytti anturin tötterömäiseltä osalta). Jäät vain sormella pois niin taas oli järjestelmät käytössä. Silti vähän hämäävää että premium-autosta pimenee koko vakionopeudensäädin jos etututka (joka toki on välttämätön adaptiiviselle vakionopeudensäätimelle) kerää jääpeitteen.

Miten tämä pitäisi korjata? No ensinnäkin virheilmoitus voisi olla kuvaavampi. "Vakionopeudensäädin tilapäisesti pois käytöstä." Tietokone tietää tasan tarkkaan, että se on pois käytöstä siksi, että etututkalta ei tule asianmukaista signaalia. Voisiko kuljettajalle sanoa: "Tarkista etututkan anturi ja puhdista se tarvittessa jäästä."

Toiseksi, jos etututka on pimeänä, voisiko silti perinteisen – Skodastanikin löytyneen – vakionopeudensäätimen jättää aktiiviseksi, ja ilmoittaa kuljettajalle, että automaattiset hätäjarrutukset ja muut kivat kilkkeet ovat nyt poissa käytöstä? 

Nämä olisivat pikkujuttuja toteuttaa ohjelmallisesti, vaikka harvoinhan tuo jäätyy – tapaninpäivänä sattui vain olemaan sopivat olosuhteet (lämmin tie josta roiskui vettä ja jäätävä ilma joka jäädytti sen välittömästi kiinni).

Vielä hienompi ratkaisu olisi varustaa etututka lämpövastuksilla (tai jopa pesurilla), mutta varsinkin jälkimmäinen tarkoittaa lisää hajoavia osia autoon. Pesurista puheen ollen, varsinkin peruutuskamera kaipaisi sellaista. Kurakelillä kamera ei näe mitään parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen.

Antennin lämmitys on vakiojuttu sotilastutkissa ja vastaavissa, ja Tesla Club Finlandin ryhmässä kerrotaan, että Audissa tutka oli lämmitetty mutta kyllä senkin sai tukkoon jäätymään – ja samalla pimeni myös vakionopeudensäädin. Fordissa taas tutkan pimeneminen ei pudota pelistä perinteistä vakionopeudensäädintä, Porschessa pudottaa, ja BMW:ssä tämän pystyi kiertämään jollain niksillä. Eli samaa vikaa eikun siis ominaisuutta löytyy muualtakin. Suosittelen korjaamista Teslallekin tulevaan ohjelmistopäivitykseen, vaikka klubilaisten kommenteista päätellen tätä ei satu kuin todella harvoin.  

Julkaistu: 28.12.2015