Tuulilasi

Halpa ja kallis neuvo sähköautojen myyjille

3


Halpa ja kallis neuvo sähköautojen myyjille

Julkisia latauspisteitä on huomattavasti kivampi kokeilla rfid-korttia vilauttamalla kuin näpyttelemällä kohmeisin sormin tekstiviestiä. Ja eurooppalaisiin autoihin sopivia pikalatureita soisi olevan enemmän kuin kaksi.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Sukulaiseni koeajoi sähköautoa ja piti julkisten latauspisteiden käyttöä näpräämisenä. Koeajo ei muutenkaan mennyt ihan putkeen, kun pikalatauksen jälkeen syttyi keltainen varoitusvalo joka muuttui muutaman kilometrin ajon jälkeen punaiseksi, ja hän päätti ajaa auton takaisin liikkeeseen. Fiksuna tyyppinä (ja useasti toimivan sähköauton kyydissä olleena) hän ymmärsi että hänellä kävi vain huono tuuri.

Mutta takaisin niihin julkisiin latauspisteisiin – mikä niissä oli haastavaa? On tietenkin olemassa pisteitä johon lyödään vain johto kiinni ja ladataan, kuten vaikkapa Nihtisillan S-marketin latauspisteet tai pääkaupunkiseudun ABC-asemien maksuttomat CHAdeMO-pikalaturit. Mutta sitten nämä muut, kuten Virtapisteen laturit ympäri pääkaupunkiseutua ja Fortumin laturit Sellossa (ja pikalaturit pääkaupunkiseudun ulkopuolisilla ABC-asemilla).

Fortumin pömpelissä pitää lukea ohjeet kyljestä ja lähettää tekstiviesti tiettyyn numeroon – ja ennen auton kytkemistä, koska muuten koko homma menee pipariksi kun piste näyttää varatulta tekstiviestiä lähetettäessä. Virtapiste taas vaatii rekisteröitymisen ja luottokorttitietojen syöttämisen. Ei hankalaa kerran tehtynä sähköautointoilijalle tai sähköauton omistajalle, mutta monelle sähköauto on jo itsessään sen verran iso harppaus tuntemattomaan että kaikki ylimääräinen säätö pitäisi minimoida.

Ehdotankin teille jotka sähköautoja myytte, että laitatte koeajoauton avaimenperään roikkumaan Virtapisteen ja Fortumin RFID-tägit. Vuorokauden koeajon aikana niillä saa pahimmassakin tapauksessa vain parinkympin laskun aikaiseksi, suurin osa asiakkaista vain kokeillee muutaman euron edestä. Ja mukaan vielä kartta kivoissa paikoissa olevista latauspisteistä, niin palvelusta jää hyvä maku suuhun. Tällöin asiakkaalle jää helppo ja todenmukainen kuva siitä, kuinka helppoa julkisten latauspisteiden käyttö on.

Toinen juttu joka pitäisi saada kuntoon, on pääkaupunkiseudun CCS-latausverkko eli eurooppalaisiin sähköautoihin sopivat pikalaturit. Nissan, joka käyttää CHAdeMO-latureita, on hoitanut homman näppärästi: heidän kulkupelejään sai pikaladattua – vieläpä maksutta – kotinurkilla Nihtisillan ABC:llä, työmatkalla Tapiolan ABC:llä, Konalassa Nissanin liikkeen pihassa ja monessa muussa paikassa. (Nissanin Evaliaa koeajaessa mukana oli muuten Fortumin RFID-tägi, eli ideani oli siellä jo puoliksi käytössä.)

E-golfin ja e-up!:n pikalataus onnistuu pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä vain Tikkurilan uimahallin pihassa olevalla Virtapisteen laturilla (ja Volkswagen Center Airportissa – jos vain portit ovat auki). Aika kaukana, ei sinne jaksa mennä kuin testimielessä tai jos on ihan pakko. Eurooppalaisten sähköautojen, kuten Volkswagenin e-Golfin ja e-up!:n sekä BMW:n i3:n maahantuojien pitäisikin lyödä hynttyyt yhteen ja junailla CCS-latauspisteet ainakin Helsingin keskustan tuntumaan sekä Espooseen länteen päin matkustavia – tai sieltä tulevia – matkustajia palvelemaan. Eurooppalaisista autoista sähkö-B-Mersua ja Renault Zoea ei voi pikaladata tasavirralla CCS-pistokkeesta, mutta Zoessa on nopea ja Mersussa melko nopea tavallinen kolmivaihelaturi.

Mersun automyyjä muuten suhtautui ideaan julkisten latauspisteiden RFID-tagien hankkimiseen positiivisesti, toivottavasti idea menee toteutukseen asti!

Julkaistu: 9.8.2015