Hallitusohjelmassa sitouduttiin autoilun työsuhde-edun uudistukseen, joka suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa.
”Nyt otettiin ensi askel hallitusohjelman toteuttamiseen. Olemme sopineet jatkotyöstä, jonka päämääränä on saada lähivuosina kymmeniä tuhansia vähäpäästöisiä ajoneuvoja käytettyjen autojen markkinoille tavallisten suomalaisten ulottuville. Se on tärkeä osa liikenteen päästövähennysten toimenpidevalikoimaa”, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.
Lähiaikoina etsitään verotuksen keinot, joilla yrityksiä kannustetaan siirtymään bensa- ja dieselautoista sähköautoihin, tai lataushybrideihin silloin kun ajettavat matkat ovat pitkiä. Myös kaasuautojen työsuhdekäyttöä edistetään.
”Hallituksen viesti yrityksille, leasing-palvelujen tarjoajille ja toivottavasti piristyvälle autokaupalle on selvä: uudet käyttövoimat tulevat vanhojen tilalle”, kiteyttää ministeri Harakka.
Ministeri Harakka odottaa edistystä myös matkaketjujen verokohteluun. Kuljetukset kotiovelta tai työpaikalta joukkoliikenteeseen ovat usein pullonkaula, johon on tarjolla kyytipalveluita ja kutsutakseja. Tässä vaiheessa vasta osa uusien liikkumispalveluiden kuluista tulee verovähennyksen piiriin.