Greta Thunberg valloitti Amerikan – Donald Trump auttoi – Twitter palkitsee torailun näkyvyydellä
Puheenaiheet
Greta Thunberg valloitti Amerikan – Donald Trump auttoi – Twitter palkitsee torailun näkyvyydellä
Donald Trump teki ilmastoliikkeestä entistä tunnetumman pilkkaamalla Greta Thunbergia. Sosiaalista mediaa pyörittävät teknologiayhtiöt antavat riitaisalle sisällölle enemmän näkyvyyttä, koska se tuo rahaa.

Kuluneen viikon puheenaihe on ollut ilmasto. YK:n ilmastokokous, IPCC:n uusin raportti sekä maailmanlaajuinen koululakkoilu ovat saaneet valtavasti mediahuomiota.

Parrasvaloissa on paistatellut erityisesti ilmastoaktivisti Greta Thunbergin ilmastokokouksessa käyttämä puheenvuoro, sekä hänen puolittainen kohtaamisensa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kanssa.

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Video Greta Thunbergin ja Donald Trumpin kohtaamisesta Guardianin YouTube-kanavalla.

Kuvat Thunbergin ilmeestä tämän nähdessä ohikävelevän Trumpin levisivät maailmalle salamannopeasti. Thunbergin ja Trumpin sanailu sosiaalisessa mediassa loi asetelman hyvin epätasaväkisestä ottelusta 16 -vuotiaan ruotsalaistytön ja maailman mahtavimmaksi mieheksi tituleeratun Yhdysvaltain presidentin välillä.

Nokkapokan moraalisen voiton vei tietenkin Thunberg, mutta kaikkien yllätykseksi suurimman ilmastoteon teki Trump.

Kuvaruutukaappaus YouTube / The Guardian

Tunnereaktiot ratkaisevat

Sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä kertoo some-alustojen algoritmien kannustavan vastakkainasetteluun. Mitä tunnepitoisemmasta asiasta on kyse, sitä enemmän se herättää yleisössä reaktioita.

– Tunnereaktio on siemen, joka herättää algoritmin kasvattamaan sitä entisestään, vahvistaen samalla mielikuvaa asian tärkeydestä.

Vastakkainasettelun yltyessä algoritmit antavat sille lisää näkyvyyttä suosittelemalla puheenaiheita. Thunberg vs. Trump tapauksen Pönkä kertoo olleen näkyvästi Twitterin algoritmien suosiossa.

Toki myös sosiaalisen median seuraajamäärä vaikuttaa näkyvyyteen merkittävästi. Donald Trumpin ja hänen 68 miljoonan seuraajansa huomio on lottovoitto kenelle tahansa.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Kuka voitti?

Tilastojen valossa Thunbergin mikroilme ja sitä seurannut sanailu nostivat valtavasti ainakin amerikkalaisten ilmastotietoutta.

Harto Pöngän mukaan hakukoneiden tiedot kertovat Greta Thunbergia koskevien hakujen räjähdysmäisestä kasvusta. Jos Yhdysvalloissa oli aiemmin ihmisiä, jotka eivät tienneet kuka on Greta Thunberg, nyt heitä on miljoonia vähemmän.

Myös Twitterin seuraajamäärien muutokset vahvistavat Pöngän analyysiä.

– Ennen Trumpin twiittiä Greta Thunbergin seuraajamäärä Twitterissä kasvoi joillakin tuhansilla ihmisillä päivässä. Nyt, yhden twiitin jälkeen, Thunberg on kerännyt kolmessa päivässä noin puoli miljoonaa seuraajaa lisää.

Tilastojen valossa muutama myrskyisä päivä koitui siis etenkin Greta Thunbergin ja hänen edustamansa asian voitoksi, mutta häviäjää tästä taistelusta ei löydy.

Ahkerana twiittaajana tunnettu Donald Trump elää huomiosta, jolloin yksittäisten twiittien sisällöt eivät välttämättä ole ratkaisevia. Harto Pöngän mukaan sosiaalisen median alustoja tuottavat yhtiöt taas voittavat aina, kun jossakin kohisee. Näkyvyys kasvattaa mainontaa ja mainonta tuo rahaa.

– Esimerkiksi Twitter on hyötynyt Donald Trumpista valtavasti, toteaa Pönkä.

Kommentoi »