Tuulilasi

Golf GTE yhdistää onnistuneesti kaksi maailmaa



Golf GTE yhdistää onnistuneesti kaksi maailmaa

Uusi Volkswagen Golf GTE -plug-in-hybridi on hauska vehje sähköautoiluun tutustujalle, joka ei halua tinkiä suorituskyvystä ja toimintasäteestä.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, potkaisen kaasujalan lattiaan ja auto hyökkää eteenpäin kirjaimellisesti renkaat vinkuen. Tunnelmaa terästää kaiuttimista kuuluva moottorin lisämurina. Ratkaisu kuulostaa hieman lapselliselta mutta niin kuulosti kännykän matopelikin 1990-luvun lopulla. Ja mitä sporttiset autot sitten ovat jos eivät aikuisten leluja?

Ajellessani yksin moottoritietä Turkuun mieleen tulee heti jatkosovelluksia: GTE-nappulan vieressä voisi olla perheenisiä* varten nappula, jossa äänimaailmaa täydennetään riitelevien lapsosten äänillä, niin pitkä matka ei tuntuisi niin yksinäiseltä. Joukkoliikenteen ahkerana käyttäjänä voisin olla ilahtunut myös napista, joka täydentää äänimaailmaa dieselin käryllä ja humalaisten aikuisten mölinällä. Vaihdekepin ympärillä on sopivasti tilaakin vielä neljälle nappulalle! No, leikki sikseen…

Liikkeelle lähtiessä autossa on päällä sähköajotila, ja matka lentoaseman Volkswagen Centeriltä työpaikalle keskustaan sujuukin näppärästi pelkällä sähköllä. Navigaattorista kosketusnäyttöineen on pakko sanoa että siinä on kunnossa ne asiat joista kitisin Leafin arvostelussa. Näyttö reagoi kevyeenkin kosketukseen ilman viivettä ja ehdottaa automaattisesti oikeaa kaupunkia. Auton käyttöliittymä on muutenkin selkeä, joskin tätä näkemystä biasoi se, että perheen siviiliautona on saman konsernin Octavia ja käyttöliittymäpiirteet ovat samoja, mm. vakionopeudensäädin löytyy vasemmalta.

Pelkällä sähkömoottorilla ajaminen onnistuu 130 kilometrin tuntivauhtiin asti. Jos kaasupolkimen survaisee pohjaan asti, polttomoottori käynnistyy varmistamaan että auton kanssa ei olla jäämässä jalkoihin. Polkimessa on selvä pykälä, eli pelkän sähkömoottorinkin "täyskaasun" käyttö onnistuu ilman polttomoottorin vahinkostarttia.

Vaihdekepin viereisistä napeista voi valita ajomoodiksi täyssähköajon, normaalihybridin ja GTE-sporttitilan. Valikosta kaivamalla voi valita, ladataanko akkua matkalla, käytetäänkö sitä vai pyritäänkö sen varaustaso säilyttämään.

Täysi akku riitti Espoo-Turku-Rauma-koeajolla Raision ABC:ltä 38 kilometriksi eteenpäin rauhallisesti rajoitusten mukaan (80-100 km/h) ajettaessa. Jäljellä olevat 42 kilometriä puolestaan riittivät akun lataamiseen täyteen. Kokeilin vielä toisen kerran akkukestoa lähtemällä Espoon kauppakeskus Sellosta täysillä akuilla kohti Turkua ja asettamalla vakionopeudensäätimen sataseen. Polttomoottori murahti käyntiin tyhjän akun merkiksi 37 kilometrin kohdalla. Ajelemalla kahdeksaakymppiä vaakasuoralla tiellä päästäneen valmistajan ilmoittamaan 50 kilometriin.

Auton mukana tuleva suko-latausjohto ottaa vakiona seinästä 10 ampeerin virran. Auton valikosta sitä voi säätää pienemmäksikin (muttei suuremmaksi johdossa olevan oman rajoittimen takia). Viisi ampeeria toimii myös vanhemmassa taloyhtiössä.

Akun kantama on täysin riittävä keskimääräistä työmatkaa ajatellen: varovasti ajellen kertalatauksella voi päästä jopa edestakaisen työmatkan, jos se on parisenkymmentä kilometriä suuntaansa. Tällöin polttomoottoria tarvitsee vaivata vain pidemmillä reissuilla tai jos ajelua tulee työpäivän aikana paljon. Autoon on saatavissa myös 16 ampeerin latauskaapeli, joka sopii mm. Sellon latauspistokkeisiin:

Suorituskyvyssä ei ole moittimista. Auton 75 kilowatin sähkömoottori liikuttaa autoa jo yksinkin rivakasti, ja yhdessä 110 kilowatin TSI-polttomoottorin kanssa tehoa kertyy 150 kilowattia (kokonaisteho ei ole moottorien tehojen summa hybridiratkaisun ja moottorien erilaisten vääntökäyrien takia). Auto kiihtyy iloisesti niin valoista lähdettäessä kuin moottoritienopeuksissa ylämäessä. Kiihtyminen nollasta sataan tapahtuu 7,6 sekunnissa, huippuvääntöä löytyy 350 Nm ja muita numeroarvoja voikin ihmetellä sitten maahantuojan sivuilla. 

Auton design sinisine ledivalojuovineen (ks. artikkelin avauskuva) luo varsinkin iltasella mukavan tunnelman ja auto on muutenkin modernin sporttisen näköinen. Adaptiivinen vakionopeudensäädin tekee maantieajosta miellyttävää eikä hämäänny omista eikä muiden kaistanvaihdoista. Yrityksistä huolimatta en saanut vehjettä menemään hämyyn moottoritien kurveissa rekkaa ohittaessa enkä kaksikaistaisilla silmukoilla ajaessani.

Kenelle GTE sopii? Jos pidät sporttisista alle puolensadantuhannen autoista, kannattaa vähintään käydä koeajamassa. Kuskin valinnoista riippuen GTE on nollapäästöinen sähköauto tai bensasyöppö kaahailupeli. Hauska piirre on, että päästöpohjaisen verotuksen ansiosta Golf GTE on Suomessa halvempi kuin Golf GTI: Golf GTE maksaa ovien määrästä riippuen hieman yli tai alle 41 kiloeuroa, kun halvin GTI-malli on karvan verran alle 42 kiloeuroa.

* Ja äitejä ja muita huoltajia! Tasa-arvon kannattajana suorastaa hävettää, kun selkärangasta tulee sukupuolittavia kommentteja. Automaailmaan liittyvästä seksismi voisi olla siihen toiseen (=Imagen) blogiini sopiva aihe jota olen jo sivunnutkin. (Edit klo 16.57: edellinen linkki korjattu viemään oikeaan paikkaan.)

Julkaistu: 10.6.2015