Tuulilasi

GM:n pääjohtaja lupaa: ”Teemme rahaa sähköautoilla vuonna 2021”

GM:n pääjohtaja lupaa: ”Teemme rahaa sähköautoilla vuonna 2021”

General Motorsin pääjohtaja Mary Barra (kuvassa) on tehnyt kovan lupauksen sijoittajille; hän vakuuttaa, että GM tulee tekemään voittoa sähköautoillaan jo vuonna 2021.
Kuvat All Over Press
Mainos

Barra ei kertonut, kuinka GM aikoo tehdä sen, mihin kukaan muu autonvalmistaja ei ole vielä pystynyt. Todennäköisesti siihen pyritään omalla akkuteknologialla, joustavalla suunnittelulla ja suurella myyntivolyymilla pääosin Kiinan markkinoille, kertoi kuusi eri autoteollisuuden asiantuntijaa Reutersille.

Jos GM pystyy Barran tavoitteeseen, sillä on 2021 kaksi isoa bisnestä; Pohjois-Amerikassa rekkojen, SUV:ien ja muiden polttomoottoriautojen bisnes sekä maailmanlaajuinen sähköautobisnes, jonka keskiössä on Kiina. Jälkimmäiseen liittyvät myös robottitaksit aikanaan.

Barran lupaus on sikälikin rohkea, että sähköautoilla on ollut isot tuet eri maissa, eikä niille muuten olisi yhtä suurta kysyntää kuin nyt. Lisäksi Tesla tekee tappiota jokaisella vuosineljänneksellä yli miljardi dollaria, vaikka se myy luksussegmentin sähköautoja. GM on investoinut rajusti rahaa sähköistymisstrategiaansa. Samalla se on yrittänyt kaikkensa saadakseen sijoittajat uskomaan, että GM pystyy haastamaan Teslan ja Chevroletin Bolt EV:n – ja lisäksi leikkaamaan kuluja samanaikaisesti.

GM:n strategiasta perillä olevien lähteiden mukaan suunnitelman keskiössä on koboltin hankinta sopivaan hintaan (ja riittävästi) GM:n uuteen EMC 1.0-akkusysteemiin. Koboltin hinta on kuitenkin noussut rajusti viime aikoina, se on litiumioniakkujen hintavin ainesosa.

GM:n oma akkuratkaisu tulee yhtiön mukaan laskemaan akkujen kustannuksia 30 %.

GM on myös tehnyt yhteistyösopimuksen kiinalaisen SAIC:n kanssa. Tarkoituksena on suunnitella Kiinaan pieniä, yksinkertaisempia ja normaaleja autotehtaita tehokkaampia sähköautotehtaita.

Julkaistu: 9.1.2018