Tuulilasi

GM lopettaa myynnin kuukausiraportoinnin - seuraavatko muut perässä?



GM lopettaa myynnin kuukausiraportoinnin - seuraavatko muut perässä?

General Motors lopettaa kuukausittaisten myyntiraporttiensa julkistamisen ja siirtyy raportoimaan julkisesti ainoastaan vuosineljännesten tuloksista antaakseen paremman kuvan yhtiön bisnesoperaatioiden vaikutuksesta.
Kuvat All Over Press

GM on ensimmäinen iso autonvalmistaja, joka näin tekee. Vielä 1990-luvulla tapana oli raportoida jopa 10 päivän välein. Automotive Newsin arvion mukaan nyt myös muiden autonvalmistajien on mietittävä, seuraavatko he GM:n esimerkkiä.

”Kuukausi ei ole riittävä aika kuvaamaan todellisia myynnin trendejä tällä dynaamisella ja hyvin kilpaillulla alalla. Vuosineljännes on jo paljon kuvaavampi ajanjakso kertomaan siitä, miten olemme todellisuudessa menestyneet”, sanoo GM:n Yhdysvaltain myynnin varajohtaja Kurt McNeil.

Maaliskuun myyntiraportti jää GM:n viimeiseksi kuukausiraportiksi. Jo aiemmin GM on Fiat Chryslerin tavoin lopettanut tuotantodatansa julkistamisen.

”GM:n päätös antaa paljon ajattelemisen aihetta. Myös muiden autonvalmistajien on nyt ainakin syytä tarkastella tätä asiaa”, sanoo IHS Markitin analyytikko Stephanie Brinley.

Autotraderin johtavan analyytikon Michelle Krebsin mukaan ei olisi ihme, jos kaikki muut valmistajat seuraisivat perässä.

”Ymmärrän hyvin syyn, miksi GM päätti näin. Kuukauden aikana vaihtelua voi tapahtua eri syistä todella paljon. Kun 1990-luvun alussa siirryttiin 10-päivän raportoinnista kuukausiraportointiin, pian kaikki tekivät samalla tavalla. Ja juuri siksi uskon, että nyt tulee käymään tismalleen samalla tavalla.”

Julkaistu: 3.4.2018