Tuulilasi

Geneve: Nissanin uusi sähköauto myyntiin syyskuussa

Geneve: Nissanin uusi sähköauto myyntiin syyskuussa

Nissanin toisen täyssähköauton, Nissan e-NV200:n, tuotantomalli sai tänään tiistaina ensiesittelynsä Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Nissan
Mainos

Syksyllä myyntiin tulevassa uutuudessa yhdistyvät Nissan Leaf-sähköauton ja NV200-pakettiauton parhaat ominaisuudet.

 Nissan e-NV200 tuo pienten pakettiautojen valikoimaan nollapäästöt ja matalat käyttökustannukset.

Ee-NV200:ssa Leafin tekniikkaan perustuva tehokas ja täysin sähköinen voimansiirto on yhdistetty NV200:n kuormatilavuuteen, minkä ansiosta se soveltuu niin henkilöiden kuin tavaroiden kuljettamiseen ilman ajonaikaisia päästöjä sekä melua.

Saatavissa sekä paketti- että henkilöautoversiona

Syyskuussa myyntiin tuleva e-NV200 on saatavana joko pakettiautona, viisipaikkaisena henkilöautona eli Combi-versiona tai ylellisenä Evalia-versiona.

e-NV200 on suunnattu pääasiassa yrityksille, mutta se sopii erinomaisesti niin yksityiskäyttäjille kuin myös perheille.

Tutkimusten mukaan yli puolella tämän luokan pakettiautoista ajetaan päivässä keskimäärin 100 kilometriä. e-NV200:n mukainen toimintasäde on 170 kilometriä. Lisäksi kantavuus ja kuormatilavuus ovat samat kuin NV200:ssa.

Akku voidaan ladata yön aikana (3,3 kW/16 A), ja jos käytössä oleva virransyöttö on 6,6kW/32 A, latausaika lyhenee neljään tuntiin. CHAdeMO DC 50 kW -pikalatauspiste puolestaan lataa akun nollasta 80 prosenttiin vain puolessa tunnissa – tai nopeammin, jos akussa on vielä latausvirtaa jäljellä.

Esituotantoautot suurten yritysten testikäytössä

e-NV200 on käynyt läpi kokonaisvaltaisen kehittämisohjelman.

Voimansiirtoa on muutettu monilta osin, minkä lisäksi muutoksia on tehty ajoneuvon rakenteeseen NV200:n kuormatilavuudesta tinkimättä. Pakettiautoversion kuormatilavuus on edelleen 4,2 m3, ja siihen mahtuu kaksi EUR-standardilavaa. Molemmilla puolilla olevat liukuovet ja leveälle avautuvat takaovet helpottavat lastausta ja purkua.

Japanissa ja Euroopassa toteutettiin kattava, todelliseen käyttöön perustuva testiohjelma, jossa esituotantoautoja annettiin kansainvälisesti tunnettujen yritysten, kuten FedExin, Coca-Colan, DHL:n, IKEAn, British Gasin ja Japanin postilaitoksen käyttöön.

Ennen sarjatuotannon aloittamista Nissanin suurimmassa hyötyajoneuvojen tuotantolaitoksessa Barcelonassa Espanjassa, e-NV200:aa on hienosäädetty kuljettajilta ja kalustovastaavilta saadun palautteen perusteella.

Nissan e-NV200 yksityiskohtaisesti

e-NV200 sisältää tärkeitä elementtejä kahdesta olemassa olevasta ajoneuvosta, mutta yli 30 prosenttia sen osista on täysin uusia. e-NV200:ssa on muun muassa NV200:een verrattuna uusi ulkonäkö, uudenlainen alusta, uusi akkuyksikkö, tehokkaampi regeneratiivinen jarrujärjestelmä sekä muita muutoksia, joiden ansiosta se soveltuu erinomaisesti henkilöiden ja tavaroiden kuljettamiseen kaupungeissa.

Huomattavin visuaalinen ero e-NV200:n ja perinteisen NV200:n välillä on uusi Leafista tuttu keula. Keskellä olevat lastausovet ja ainutlaatuiset siniset LED-ajovalot antavat autolle modernin ulkomuodon ja erottavat sen polttomoottoriversiosta.

Siniset nuolentapaiset parkkivalot on asennettu uusiin puolikuunmuotoisiin jäänsinisiin ajovaloihin. Kaikkien versioiden takavaloissa sekä henkilöautomallien etuvaloissa käytetään LED-polttimoita. Sininen väritys näkyy myös e-NV200:n mallimerkinnöissä.

Uutuuden sisällä on digitaalinen kojelauta ja vaihteenvalitsin, joka tuntuu enemmän tavanomaiselta automaattivaihteistolta kuin Leafin tietokonetyyppinen "joystick". Tämä helpottaa säännöllisesti ajavia kuljettajia sopeutumaan nopeasti e-NV200-sähköautoon.

Mekaanisesti e-NV200 muistuttaa paljon Nissan Leafia, ja siinä on käytetty maailman myydyimmän sähköauton MacPherson-erillisjousitusta. Leafista ovat peräisin myös voimansiirto sekä äskettäin esitelty toisen sukupolven 80kW AC -synkronimoottori, johon on nyt yhdistetty akkulatausyksikkö ja vaihtosuuntaaja yhdeksi kompaktiksi omavaraiseksi yksiköksi.

Uusi litiumioniakku mahtuu nyt e-NV200:n lattian alle kuormatilavuudesta tinkimättä. Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksessa valmistetussa ja Barcelonassa kootussa akkuyksikössä on yhtä monta moduulia (48) ja sama 24 kWh:n kapasiteetti kuin Leafissa, mutta se on pakattu eri tavalla. Akkuyksikkö on asennettu tavaratilan lattian alle vahvistettuun tilaan, jossa se on suojassa mahdollisilta iskuilta. NV200:aan verrattuna akkujen sijoitus parantaa ajoneuvon kiertojäykkyyttä 20 prosenttia ja sivujäykkyyttä 35 prosenttia.

Matalan painopisteen ansiosta e-NV200:n ajo-ominaisuudet ja ohjattavuus ovat poikkeukselliset jopa NV200:aan verrattuna. Sähköautoille tyypillisen välittömän väännön ansiosta akkukäyttöinen auto kiihtyy nollasta sataan nopeammin kuin  1.5 dCi-moottorilla varustettu NV200. Virallinen luku julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Leafin voimansiirtoon verrattuna uutta on myös tehokas regeneratiivinen jarrujärjestelmä, joka soveltuu paremmin e-NV200:n todennäköiseen käyttötapaan. Siitä on etua ajoneuvolle tyypillisessä kaupunkiajossa, jossa pysäytykset ja käynnistykset ovat yleisiä. Vakiovarusteisiin kuuluva HSA-mäkilähtöavustin pitää jarrut kytkettyinä vielä kaksi sekuntia jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 4.3.2014