Tuulilasi

Geneve: Nissan lisäsi tehoja – Nismo RS on Juke-malliston tykki



Geneve: Nissan lisäsi tehoja – Nismo RS on Juke-malliston tykki

Nissan esittelee Geneven autonäyttelyssä Nismo-mallistonsa uutta tulokasta, Juke Nismo RS -mallia.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Nissan

Juke Nismoon perustuvassa sporttimallissa on valmistajan mukaan entistä enemmän tehoa, tiukempi alusta, tehokkaammat jarrut sekä uusia varusteita.

Juke-malliston uuden lippulaivan erottaa muun muassa V-muotoisesta etusäleiköstä, punaisista jarrusatuloista sekä RS-merkinnöistä.

RS-version 1,6-litrainen DIG-T-moottori tuottaa nyt 218 hevosvoimaa (160 kW), kun sen teho edellisessä Juke Nismossa on 200 hv (147 kW). Etuvetoisen manuaaliversion vääntömomentti on kasvanut 250 Nm:stä 280 Nm:iin. Etuvetoisessa versiossa mekaaninen tasauspyörästön lukko varmistaa, että kasvanut vääntö välittyy tiehen. Vaihteistoksi voi valita 6-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 8-vaihteisen  Xtronic-vaihteiston, jossa on myös manuaalitila ja vaihteenvaihtosiivekkeet ohjauspyörässä.

Nelivetomalleissa lukko ei ole tarpeen, koska niissä on Nissanin Torque Vectoring -järjestelmä, joka jakaa vedon sitä tarvitsevalle renkaalle. Xtronic-vaihteistolla varustetun version vääntömomentti on 250 Nm. Niissä on nyt vakiovarusteena ohjauspyörän vaihteenvaihtosiivekkeet 8-vaihteista manuaalitilaa varten.

Muita lisääntyneeseen moottoritehoon liittyviä parannuksia ovat muun muassa vahvistettu korirakenne, entistä tehokkaammat jarrut, parannetut jouset ja iskunvaimenninten asetuksia täydentävät alustamuutokset.

Uusia turvavarusteita ja kolme korivärivaihtoehtoa

RS-version lisävarustevaihtoehtoja ovat muun muassa urheilulliset Recaro-istuimet, xenon-ajovalot, sekä Around View Monitor -järjestelmä ja Safety Shield -järjestelmä, johon kuuluu kaistavahti, kuolleen kulman varoitin sekä peräänajovaroitin.

Juke Nismo RS:ään on saatavana kolme korivärivaihtoehtoa: White Pearl, Black Metallic tai Silver Grey. Sisustusversioita on yksi: tummansävyinen Nismo-teema.

Juke Nismo RS on varustettu punaisilla jarrusatuloilla ja RS-merkeillä edessä ja takana. Nismo-teema jatkuu auton sisällä mittariston RS-yksityiskohtina. Urheilullisuutta korostavat ohjauspyörä, polkimet, mittarit, vaihteenvalitsin sekä oviverhoilut sekä mokkapäällysteiset, punaisilla ompeleilla varustetut Nismo-urheiluistuimet.

Nismon muita design-piirteitä ovat esimerkiksi punaiset sivupeilien kuoret sekä helmaa kiertävä punainen raita. Kokonaisuutta täydentävät uudet keulan alaosan ilmanottosäleikköihin sijoitetut led-päiväajovalot sekä 18-tuumaiset alumiinivanteet.

Nismo RS:n korin aerodynamiikkapaketin näkyviä yksityiskohtia ovat muun muassa matalammat etu- ja takapuskurit, levennetyt lokasuojat, helmalevikkeet sekä mustakromattu V-muotoinen säleikkö, jota täydentää Nissanin logo. Takaluukun spoileri tehostaa ilmanvirran ohjausta. Kilparadoilta saatuihin kokemuksiin perustuvat aerodynaamiset parannukset tehostavat auton painautumista tiehen ilmanvastusta lisäämättä.

Nismo RS:ssä on mukana myös useita muita uudesta Juke-mallistosta tuttuja muutoksia. Selkeimpiin ulkoisiin muutoksiin kuuluvat uudelleenmuotoillut ylävalot, bumerangin muotoiset takavalot sekä ovipeilit, joihin on integroitu nauhamaiset led-sivuvilkut.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 5.3.2014