
Kasvava jätelasku loi oivalluksen: entä jos jätteet kerättäisiin tarvittaessa?
Vuonna 2011 Fredrik Kekäläinen ja Johan Engström istuivat autossa, taas kerran pohtimassa, millaisen firman he voisivat perustaa. Kekäläinen oli myynyt älypuhelimiin 3D-grafiikkaa kehittäneen Fathammer-yrityksensä ja lopettanut työt firmassa. Myös Engström oli ehtinyt irtisanoutua. Kaksikko oli päättänyt perustaa esineiden internet -firman. Muuta yritysideaa ei ollut.
Autossa Engström alkoi päivitellä, kuinka taloyhtiön vastike oli taas noussut. Jo jätekuljetuksiin meni 9 000 euroa vuodessa. Jäteauto ramppaa tyhjentämässä puolityhjiä säiliöitä!
”Kun kuuntelin tätä, tuli ajatus: tehdään härveli, joka mittaa, milloin jätesäiliöt pitää käydä tyhjentämässä”, Kekäläinen kertoo. ”Pian tajusimme, että tämä on triljoonan euron bisnes maailmanlaajuisesti. Uusi, koskematon markkina.”
Kotona Kaliforniassa Kekäläinen ryhtyi rakentamaan laitetta kellarissaan.
Enevo-yritys haluaa mullistaa maailman jätehuollon. Firmalla on 30 työntekijää ja sivukonttorit Tokiossa, Münchenissä ja Bostonissa. Enevo haluaa olla jätealan Google, jolla on hallussa kaikki mahdollinen tieto jätteistä.
Yritys valmistaa Oltermannijuustoa muistuttavia pallukoita, joiden sensorit mittaavat ultraäänellä jäteastian sisältöä – ne ovat kuin pieniä kaikuluotaimia. Laitteet lähettävät tiedot eteenpäin Enevolle, jonka palvelin kerää dataa ja yhdistää tietoja. Algoritmit laskevat parhaat mahdolliset kulkureitit keräysautoille. Enevon bisnes ei perustu laitemyyntiin, vaan jatkuvasti laskutettavaan analyysipalveluun. Enevon asiakkaana on esimerkiksi Nottinghamin kaupunki, joka on laskenut säästävänsä miljoona euroa vuodessa.
”Kunnilla on kova sosiaalinen ja ekonominen paine tehdä asiat tehokkaasti. Myymme euroa seitsemälläkymmenellä sentillä. Kysyntä on kova, ei enää tarvitse tyrkyttää palvelua. Juuri nyt vaikeampaa on vastata kysyntään ja kasvattaa firmaa”, Kekäläinen sanoo.
”Meistä tulee uuden alueen markkinajohtaja, kuudensadan paunan gorilla, joka johtaa laumaa. Kolmen vuoden päästä meillä on miljoona laitetta markkinoilla. Myyntimme on silloin satoja miljoonia. Tämä teknologia parantaa maailmaa.”
Image ja Slush valitsivat kymmenen kasvuyrittäjää, joita kannattaa nyt seurata. Slush-tapahtuma järjestetään 18.–19.11. Helsingin Messukeskuksessa.