Tuulilasi

Formula E on autonvalmistajille paitsi markkinointia myös tuotantoautojen kehitysalusta

Formula E on autonvalmistajille paitsi markkinointia myös tuotantoautojen kehitysalusta
Sähköformuloiden Formula E -sarjan viides kausi starttaa viikonloppuna. Yhä useampi autonvalmistaja on lähtenyt mukaan sarjaan, sillä se on hyvä paikka testata ja kehittää sähköautoteknologiaa.

Täksi kaudeksi mukaan tulivat myös BMW ja Nissan. Muita mukana olevia valmistajia ovat Jaguar, DS, Audi, Mahindra ja kiinalainen NIO. Seuraavalla kaudella joukkoon liittyvät myös Mercedes-Benz ja Porsche.

Niiden kaikkien mukana olo alleviivaa sarjan tärkeyttä sähköautojen kehitystyölle. Paitsi että sarja on hyvää markkinointia brändeille, se tarjoaa myös tärkeää informaatiota katuautojen suunnitteluun.

Ensimmäiseen kauteen verrattuna sarjan autojen voimansiirto on kokenut massiivisen muutoksen. Tiimit kehittävät ne nykyisin itse. Sääntöjen mukaan akuston on oltava kaikilla sama, tänä vuonna sen toimittaa McLaren-Lucid. Akusto on niin iso, ettei autoa tarvitse enää vaihtaa kilpailun puolivälissä kuten vielä viime kaudella.

“Mielestäni sarjan etu autonvalmistajille on nyt puoliksi markkinointia ja puoliksi testausta sekä kehitystä. Erot eri valmistajien kesken ovat toki jonkinlaisia, mutta kukaan ei voi kiistää, etteikö testausalustana sarjalla olisi todella iso merkitys, sitä ei pidä aliarvioida”, sanoo Williams Advanced Engineeringin tekninen johtaja Paul McNamara.

Menestyäkseen Formula E:ssä on luotava auto, joka ei ole ainoastaan nopea mutkaisilla katuradoilla vaan pystyy samalla hallitsemaan hyötysuhde ja samat teknologiat, jotka tekevät myös eron menestyvän ja epäonnistuneen sähköisen katuauton välillä.

”Formula E on erittäin tehokas sarja. Hyötysuhde on oltava kohdillaan niin moottorissa, invertterissä kuin voimansiirrossakin. Ne ratkaisevat, kuinka nopeasti auto kulkee. Menestyäkseen on saatava aika monta palasta kohdalleen”, McNamara sanoo.

Esimerkiksi Audille Formula E on paikka, mistä se haluaa oppia mahdollisimman paljon.

”Viime vuosi oli meille ensimmäinen tässä sarjassa. Siksi se, mitä olemme saaneet kehitetyksi kilparadalla, ei ole vielä ehtinyt tuotantoautopuolellemme. Pitkällä tähtäimellä se on haaste”, sanoo Audin Formula E -projektin johtaja Tristan Summerscale.

Yksi ongelma on se, että Audin käyttämä Schaefflerin voimansiirto on erityisesti viritetty McLarenin akkupakettia varten, jonka käyttöjännite 900 volttia on paljon suurempi kuin tuotantosähköautoissa. Lisäksi moottorin generaattoriyksikkö, invertteri ja voimansiirto on sääntöjen mukaan sinetöity koko kaudeksi, joten niistäkään ei dataa kauden aikana saada.

Se estää kehitystyön osittain kauden aikana, mutta pitää samalla sarjan kustannukset suhteellisen alhaisena.

Nissanille Formula E on ennen kaikkea tehokas tapa promota sähköautojaan.

”Tämä sarja pystyy näyttämään kaikille, kuinka tehokkaita ja mielenkiintoisia sähköautot ovat”, sanoo Nissanin Euroopan sähköautojohtaja Gareth Dunsmore.

Tällä hetkellä tiimit eivät voi itse kontrolloida auton tärkeimmän elementin eli akuston kehitystyötä. Audin Tristan Summerscalen mukaan asiaan on saatava tulevaisuudessa muutos.

”Sääntöjen mukaan se ei ole mahdollista vielä seuraavaan kuuteen vuoteen, mutta pitkällä tähtäimellä asian on muututtava. Tässä on kyse markkinoinnista ja totta kai jokainen haluaa esitellä omaa teknologista etumatkaansa kilpailijoihin nähden. Ja juuri akku on siihen paras tapa”, Summerscale sanoo.

Julkaistu: 14.12.2018
1 kommentti