Tuulilasi

Fordin johtaja: “Hybridi sopii paremmin autonomiseen autoon kuin sähkömoottori”



Fordin johtaja: “Hybridi sopii paremmin autonomiseen autoon kuin sähkömoottori”

Esimerkiksi Nissan ja Mercedes ovat rakentamassa täyssähköisiä autonomisia autoja. Ford sen sijaan aikoo pitää ainakin toisen jalkansa fossiilisten polttoaineiden puolella.
Kuvat Ford

Fordin vuonna 2021 valmistuva autonominen auto on nimittäin hybridi. Yksi syy siihen on hybridien pidempi ajosäde. Fordin suunnitelmissa on pitää autonomisia autojaan liikenteessä 20 tuntia vuorokaudessa, ja mitä enemmän auto ei ole käytössä, sitä vähemmän se tuottaa välillisesti.

”Joka hetki, kun autot eivät kuljeta tavaroita tai ihmisiä, häviät rahaa. Käytettävyysaika ja tuottavuus ovat kaikki kaikessa. Hybridi on tässä mielessä kustannustehokkaampi kuin täyssähköauto”, kertoo Fordin globaalin markkinoinnin johtaja Jim Farley Automotive Newsille.

Toisin kuin muut autonvalmistajat, Ford ei tähtää autonomisilla autoillaan nimenomaan kyytipalvelubisnekseen. Sen sijaan se pyrkii tekemään bisnestä hyötyautomarkkinoilla, missä auto voisi olla teoriassa tuottavassa liikenteessä kellon ympäri.

Ford aloitti tänä vuonna autonomisen Fusionin testaamisen Michiganin alueella erään pizzayrityksen kanssa.

Julkaistu: 13.12.2017