Ford Ranger Raptor: Maastopeto tulee!
Ensityypit
Ford Ranger Raptor: Maastopeto tulee!
Uusi, toisen sukupolven Ford Ranger Raptor selviytyy maastossa erinomaisesti.
Julkaistu 20.1.2023
Tuulilasi

Ford Ranger on tuote, jolla ei Euroopassa ole ollut kunnon kilpailijaa, mutta uuden VW Amarokin myötä tilanne toki muuttuu. Auton markkinaosuus on kuluvana vuonna lähennellyt 50 prosenttia. Vaikka avolavat eivät ole meikäläisittäin se kaikkein muodikkain autotyyppi, on niillekin tarvetta. Siksi myös Ranger on saanut kasvaa aivan omanlaisekseen ja etenee nyt viidenteen sukupolveensa.

Ford on jo pitkään käyttänyt USA:n markkinoilla Raptor-lisänimeä maastokyvykkäiden mallien yhteydessä, ja Rangerin myötä Raptorit saapuivat joitakin vuosia sitten myös Eurooppaan. Nyt on toisen Ranger Raptorin vuoro. Ranger menee siis aivan uusiksi, ja Raptor sen mukana.

Auton runkoa on paranneltu ja vahvistettu, ja etuakselia on siirretty viisi senttiä eteenpäin. Vääntöjäykkyys on parantunut ja akseleille on saatu pari senttiä lisää ulosjoustovaroja, mikä parantaa edelleen vaikeissa paikoissa suoriutumista. Uusi Ford Ranger Raptor onkin todellinen maastopeto, joka ei kuvia kumartele.

Raptorin ohjaamo on konservatiivinen, mutta toimiva.

Voimaa Raptorille tahkoaa uusi kolmelitrainen bensiini-V6, jossa on kaksi turboa. Viritys on viety väännön puolelle, ja tehoa on tarjolla 292 hummaa, vääntöä roimat 491 Nm. Moottorin luonne on parhaimmillaan maastoajossa. Jatkossa tulee tarjolle myös kaksilitrainen bi-turbo dieselvaihtoehto (205 hv, 500 Nm).

Voimanjaosta huolehtivat peräti kymmenvaihteinen automaatti ja uusi e-4WD-neliveto, johon on lisätty nyt myös etuakselin tasauspyörästön lukko sekä erityinen maastoajon ajo­avustin Trail Control. Sen idea on, että kuljettaja valitsee vain asetetun nopeuden (alle 32 km/h), jonka jälkeen auto hallitsee nopeuttaan eli kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuljettajan keskittyessä vain ohjaamiseen vaikeassa maastossa.

Raptorin voimasta välittyy taka-akselille aina vähintään 50 prosenttia. Jatkuvasti käytössä oleva nelivetojärjestelmä sisältää elektronisesti ohjattavan ja tarvittaessa käyttöön otettavan kaksinopeuksisen jakovaihteiston sekä lukittavat etu- ja takatasauspyörästöt. Autossa on peräti seitsemän eri ajomoodia. Tielle normaali, liukkaan kelin ja urheilullinen ajotila; maastoajoon kivikkoryömintä-, hiekka-, muta- ja vielä erityinen Baja-ajotila nopeaan maastoajoon. Ja ihan kuin tämä ei vielä riittäisi, on Raptorin pakoäänillekin neljä eri äänimaailmaa: hiljainen, normaali, urheilullinen ja Baja-moodi. Huimaa! Suomeen uusi Raptor ehtii alkaneen vuoden alkupuolella.

Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Twin Turbo 10AT

  • Moottori V6, kaksi turboa
  • Iskutilavuus 2 956 cm3
  • Teho 215 kW (292 hv) / 5 500 r/min
  • Vääntö 491 Nm / 2 300 r/min
  • Voimansiirto Neliveto, 10-portainen aut.
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 13,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 315 g/km
  • Mitat Pituus 5 360 mm, leveys 2 028 mm, korkeus 1 926 mm, akseliväli 3 270 mm, lava 1 x 156 x 53 cm
  • Omamassa 2 454 kg
  • Koeajettu auto vakiovarustein: 135 823 €
  • Mallisto alkaen: 135 823 €

Kenelle?

Jos vaikeaan maastoon on päästävä, Raptor on sopiva luottopeli haasteen selättämiseen. Halpaa ei tämä lysti tosin ole, joten tahtotilan auton omistamiseen täytyy olla vahva.

Kommentoi »