Tuulilasi

Ford päivitti Focus Electricin akun vaivihkaa − saapuu myös Suomeen



Ford päivitti Focus Electricin akun vaivihkaa − saapuu myös Suomeen

Ford on päivittänyt Focus-malliinsa perustuvan sähköautomallin kaikessa hiljaisuudessa. Ainakin paperilla auton uudistukset ovat onnistuneita.
Teksti Max Lange
Kuvat Ford

Jo vuodesta 2011 tuotannossa ollut Ford Focus Electric on nyt päivitetty mallivuodelle 2017. Auto on kokenut samalla suurimman uudistuksensa mallihistoriansa aikana. Electricin aiempi, varsin pieni 23 kWh akku on nyt korvattu peräti 50 prosenttia suuremmalla 33,5 kWh akulla.

Suuremman akuston lisäksi Ford on tuonut autoon pikalatausmahdollisuuden, mikä varmasti parantaa käyttäjien keskuudessa auton arkipäivän mukavuutta. Focus Electriciä voi jatkossa ladata CCS-pistokkeen kautta DC-pikalatauspisteillä. Tämä nostaa auton latausnopeutta tuntuvasti.

Ford lupailee, että parhaimmillaan auton voi ladata 80 prosenttiin puolessa tunnissa. Kotilataus on mahdollista 32 A:n nopeudella AC-sähköllä. Aiemmin Focuksen akut on sijoitettu auton taakse tavaratilan alle, mikä on syönyt tilaa auton tavaratilasta. Uudessa autossa tilanne ei mitä luultavimmin ole muuttunut.

Ford väittää, että 33,5 kWh akuston turvin Focuksen toimintamatka täydellä akulla on 225 kilometriä. Todellisessa ajossa reilu 150 km lienee todennäköisempi toimintamatka.

Maahantuojan mukaan Focus Electric rantautuu Suomeen huhti-toukokuussa, ja hintojen pitäisi selvitä vielä lähiviikkojen aikana.

Päivitys 14.2. klo 13.35: Lisätty maahantuojan tieto auton saapumisaikataulusta Suomeen.

 Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

Julkaistu: 14.2.2017