Tuulilasi

Koeajo: Ford Focus Active – 30 millin kysymys

Koeajo: Ford Focus Active – 30 millin kysymys
Mitä Focukselle tapahtuu, kun sen alustaa korotetaan aavistuksen verran?
Julkaistu: 18.8.2022

Fordilla se on Active ja Toyotalla Trek. Nuo ovat näitä hauskoja lisänimiä, joilla halutaan kertoa, että kyseessä on vähän tavallista korkeampi henkilöauto. Nämä tuotteet sopivat kuulemma erityisen hyvin ihmisille, joilla on aktiivinen elämäntyyli. Mitäköhän tuo tarkoittaa?

Nyt on ajossa tähän teemaan viritetty Ford Focus Wagon, eli farkkumalli. Maavaraa on 30 millimetriä enemmän kuin normaaliversiossa, mutta ei tämä piskuinen lisäys Focuksesta vielä mitään maasturia tee, sillä auto on etuvetoinen. Ajotilavalikosta löytyy kuitenkin asetus, joka on tarkoitettu kevyeen maastoajoon. Tämmöistä hurjastelua emme lähteneet kuitenkaan nyt kokeilemaan.

Ulkoisesti Activen tunnistaa pyöränaukkoja reunustavista muovikoristeista. Jos oikein tarkkaan katsoo – ja varsinkin jos vierellä on vakiomalli – tajuaa, että tämä Active on vähän korotettu.

Yleisessä ajettavuudessa on mahdotonta havaita mitään eroa perus-Focukseen verrattuna: Active on muiden Focusten lailla todella napakka ajettava. Ohjaustuntuma on erinomainen, ja myös suuntavakautta voi kehua samaan syssyyn. Tämä kävi ilmi, koska vetäisin Activella 500 kilometrin maantielenkin. Vakaan menon taustalla on reipas akseliväli. Sitä on peräti 2,7 metriä. Tämä mitta kertoo siitä, että Focus on vähitellen kasvamassa ulos omasta, perinteisestä kokoluokastaan - vähän samaan tapaan kuin vaikkapa Skoda Octavialle on käynyt. Asiasta ei ole mitään pahaa sanottavaa, sillä reipas akseliväli tuottaa takapenkkiläisille asialliset polvitilat.

Focuksen on moottori on vain 1,0-litrainen. Kolmipyttyisestä koneesta pumpataan turbon avulla kuitenkin mukavat 155 hevosvoimaa. Näillä tehoilla ohitukset sujuvat rapsakasti, sillä seitsenpykäläinen automaatti on soviettu hyvin yhteen mooottorin kanssa. Voimalinjassa on apuna myös kevythybriditekniikkaa starttigeneraattorin muodossa, mutta tämän ratkaisun vaikutusta suorituskykyyn ja kulutukseen on vaikea todentaa. Oli miten oli, moottorin jano on erittäin kohtuullinen: pitkällä maantielenkilläni kulutus asettui Focuksen oman ajotietokoneen mukaan tasolle 5,0 l/ 100 km. Taajamissakin on mahdollista päästä alle kuuden litran lukemiin, mikä on hyvä suoritus.

Varusteista sen verran, että mittaristo on digitaalinen, ja kojelaudan keskellä möllöttää 13,2-tuumainen näyttö. Joidenkin mielestä nämä ovat tärkeitä juttuja, mutta itse arvostan paljon enemmän avaimetonta keskuslukitusta. Arki helpottuu kummasti, kun kaupan pihalla ei tarvitse laskea täysiä kasseja kuralätäkköön, ja etsiä niitä pirun avaimia jostain taskun pohjalta.

Etuistuimet ovat kookkaat ja tukevat.
Takaistuin on yllättävän tilava.
Se pakollinen keskinäyttö hallitsee kojelaudan näkymiä.
Yli 600-litrainen tavaratila ansaitsee kunnon kehut.
Navigaattori kertoo paitsi huoltoaseman sijainnnin, myös polttoaineen litrahinnan. Kätevää. Tosin nykyhinnoilla myös ahdistavaa.

Ford Focus Active Wagon 1.0 Ecoboost MHEV

  • Moottori Rivi-3, bensiini, turbo, starttigener.
  • Iskutilavuus 999 cm3
  • Teho 114 kW (155 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 190 Nm / 2 000 r/min
  • Voimansiirto Euveto, 7-portainen automaatti
  • 0−100 km/h 8,6 s
  • Huippunopeus 202 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,6 l/100 km
  • CO2-päästöt 126 g/km
  • Mitat Pituus 4 693 mm, leveys 1 844 mm, korkeus 1 549 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 637 l
  • Omamassa 1 505 kg
  • Plussaa Hyvät tilat ja pieni kulutus
  • Miinusta Ei saatavissa nelivetoisena
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 33 164 €, allisto alkaen: 30 154 €

Kenelle?

Tästä lähtisi hyvä perheauto moneen menoon. Alustan pienestä korotuksesta on hyötyä mökkiteillä ja talven pöperöissä. Moni tykkää muutenkin istua vähän ylempänä.

1 kommentti