Tuulilasi

Ford C-MAX ja Grand C-MAX – tilan tarpeeseen perä edellä

1


Ford C-MAX ja Grand C-MAX – tilan tarpeeseen perä edellä

Ford terävöittää tila- automallistoaan esittelemällä uudistuneen C-Max- ja täysin uuden S-Max- mallin.
Teksti Timo Suomala
Kuvat Timo Suomala

Uusi Ford C-Max jatkaa saumattomasti edeltäjänsä jäljillä. Ensi silmäykseltä suurin muutos on keulan ilmeen päivittäminen vastaamaan merkin nykyistä globaalia brandi- ilmettä. Tarkemmin autoa kiertäessä huomaa myös muutokset auton takaosassa, takavaloissa ja -luukussa. Muotoilun uudistumista voi kuvailla maltilliseksi. Korimuutokset ovat kuitenkin totoutettu harkitusti oikeissa kohdissa ja niissä on onnistuttu hyvin.

Vaikkakaan korimuodot eivät tarjoa rohkeita yllätyksiä, näyttäytyy uusi C-Max ryhdikkään tyylikkäänä. Selkeämpi ja virtaviivaisempi keulan ilme sekä leveä, puolisuunnikkaan muotoinen kromimaski edesauttavat tätä vaikutelmaa. Muotoilu on riittävän dynaamista herättääksen kiinnostuksen, muttei sorru tarpeettoman urheilulliisuuden ylikorostamiseen.

Sama linja jatkuu sisätiloissa. Kuljettajan paikalta aukeaa edeltäjästä tuttu näkymä. Tehtyjen päivitysten tarkkaan erottamiseen tarvitaan  rinnakkaisvertailua edellisen mallin kanssa. Välittömät erot löytyvät uudesta ohjauspyörästä. Kojetaulun ilmettä on selkeytetty vähentämällä painikkeiden määrää. Keskikonsolista löytyy uusi lokero, johon on integroitu liukuva käsinoja.

Uuteen C-Maxeihin on saatavilla mm. Mondeosta tuttu Sync 2- järjestelmä, jolla ohjataan radiota, navigaatttoria ja ilmastointia. Järjestelmää hallitaan kahdeksan tuumaisen värikosketusnäytön kautta, johon kuuluu myös ääniohjaus. Tosin se tottelee toistaiseksi vain englantia. Oikeaan ääntämiseen ja painotukseen kannattaa panostaa, sillä perinteisellä rallienglannilla komennot eivät tuota haluttua tulosta.

Uudistunut C-Max tarjotaan edelleen kahtena eri malliversiona: viisipaikkaisena C-Maxina sekä seitsemänpaikkaisena Grand C-Maxina, jossa takaovet ovat toteutettu liukuovilla. Varustetasot ovat tutut Trend ja Titanium.

Grand C-Max on perusversiota 14 cm pidempi, josta viisi senttiä on suoraan toisen istuinrivin matkustajien jalkatilojen eduksi. Grand- versiossa toisella penkkirivillä on 10 sentin pituussuuntainen säätövara.

Tavaratilan tilavuus on pysynyt 432 litrassa. Seitsemänpaikkaisessa Grand- mallissa tilavuutta on 16 litraa enemmän. Jos vararengas korvataan paikkaussarjalla, kasvaa tila 39 litralla ja Grandissa 27 litralla. C-Maxiin on saatavilla Hands Free- takaluukku, joka aukeaa heilauttamalla jalkaterää puskurin alla.

Grand C-Maxin kolmannen rivin ja tavaratilan käyttössä on muutama ominaisuus, jotka herättävät huomiota. Takimmaisen istuinparin taittelussa saa olla tarkkana. Turhan huolimattomasti ylöskäännetyn penkin takaosan kangaspaneeli saattaa kääntyä auki jääden suljettavan takaluukun väliin. Tilanteelta välttyy muistamalla kiinnittää paneeli magneetilla istuimen selkänojaan.

Kolmannen rivin ollessa alastaitettuna, tavaratilan pohjan kangaspaneelien väliin jäävästä raosta mahtuu sujahtamaan kännykän kokoiset tavarat. Pikkusälän mahdollisesti hävitessä, löytyvät ne vararengaskotelosta.

Kolmannelle riville kömmittäessä toisen penkkirivin istuimen  eteentaittumiseen tarvitaan kahta kättä. Istuimen myös toivoisi palautuvan alkuasentoonsa, mitä se ei tee.

Grand- version matkustamossa liikkumista helpottaa toisen istuinrivin keskipaikan taittuminen piiloon reunimmaisen penkin istuinosan alle. Tämä helpottaa 2+2- mallisten takapenkkien välillä siirtymistä. Jalkatiloiltaan ja istuinkorkeudeltaan kolmas penkkirivi soveltuu edelleen lähinnä perheen pienimpien kyytiläisten käytettäväksi.

Tehtaan lupaukset C-Maxin ajettavuuteen panostamisesta on helppo uskoa heti ensikilometrien jälkeen. Tila- auto on maukas ajettava ja sähköisesti tehostettu ohjaus mahdollistaa tarkan kurvailun. Mallorcan mutkapätkillä alustan ominaisuuksiin paneutuessa, huomaa ajavansa mutkiin välillä tarpeettoman suurella nopeudella. C-Max kuitenkin toteuttaa ajolinjan silloinkin moitteetta ilman radikaalia kallistelua. Mutkiin ohjautumisessa oman apunsa antaa Torque Vectoring- kaarreajonhallintajärjestelmä. Grand- version ajotuntuma ei oleellisesti poikennut koeajolenkillä perusversiosta, ainakaan ilman suurempaa kuormaa. Pidemmän pituusmitan huomaa kuitenkin ajossa.

C-Maxien moottorivalikoima rakentuu turboahdetuista EcoBoost- bensiinimoottoreista sekä TDCi- turbodieseleistä. 1.0L EcoBoost- moottorin saa kahtena tehoversiona (100 ja 125 hv). Uutena moottorina on myös Mondeon, Focuksen ja Kugan keulalta löytyvä 1,5L EcoBoost, joka korvaa aiemman 1,6- litraisen koneen. Uusi 1,5-litrainen tarjoillaan joko 150 tai 182 hevosvoimalla. 150- heppaisen saa sekä manuaali- että automaattilaatikolla. Suurempitehoinen on aina automaatti. Käsiaski on kuusivaihteinen.

Dieselvalikoiman muodostavat uusi 1.5L TDCi ja 2.0L TDCi. 1,5-litraisen teho on 120 hv ja kaksilitraisissa 150-170 hv. Molemmat moottorikoot ovat saatavilla sekä manuaalina että PowerShift- kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehokkain 170- heppaisen parina on aina PowerShift- laatikko. Viisipaikkaiseen C-Maxin valikoimaan kuuluu myös uusi 1.5L ECOnetic- dieselmoottori, jonka keskikulutukseksi luvataan 3.8 l/100 km CO2- arvo jäädessä lukemaan 99 g/km. Kaikki moottorit ovat varustettu sammutusautomatiikalla.

Moottoreista koeajettiin C-Maxin keulalla uusi 150- heppainen 1.5L EcoBoost sekä Grand C-Max 2.0L TDCi- moottorilla (150hv). 1.5 EcoBoost kuljettaa C-Maxia vaivatta ja 240 Nm:n vääntö riittää kahden hengen kuormalla vaivatta eri ajotilanteisiin. Grand- versiossa 370 Nm:n vääntö tuo tervetullutta voimaa kuorman kasvaessa. Uudistunut C-Max tuntui koeajon aikana miellyttävän hiljaiselta. Tämä korostui dieselmootorin yhteydessä, jossa moottoriäänet jäivät rauhallisesti ajettaessa erityisen vaimeiksi. Myös rengasäänet jäivät Mallorcan tiestöllä molemmissa autoissa vaimeaksi.

Nykysuuntauksen mukaisesti myös C-Maxiin on saatavilla runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Näitä ovat mm. automaattisesti jarruttava Active City Stop- törmäyksenestojärjestelmä sekä samalla periaatteella toimiva Pre-Collision Assist, joka havitsee ajoneuvoja nopeusalueella 8-180 km/h. C-Maxiin on myös ensi kertaa saatavilla mukautuva vakionopeudensäädin. Autoon saa myös aktiivisen pysäköinti- sekä rinnakkaispysäköintiavustimen. Tarjolla on myös risteävän liikenteen varoitin.

Uudessa C-Maxissa on myös ensimmäistä kertaa Fordin MyKey- toiminto, jonka avulla omistaja voi ohjelmoida avaimen ja rajoittaa huippunopeutta tai äänentoistojärjestelmän suurinta äänenvoimakkuutta. Järjestelmä kykenee myös estämäään kuljettajaa sammuttamasta mm. luistoneston. C-Maxin vakiovarustukseen kuuluu ensikertaa ratin lämmitin.

Ford C-Max on ennakkohinnoiteltu ja hinnat alkavat 23 595.95 eurosta (1.0 EcoBoost 100hv). Grand C-Max hinnat alkavat saman moottorin 125 hv- version 25 250,65 eurosta. Suomeen uudet C-Maxit saapuvat toukokuussa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 7.5.2015