Autot ja liikenne
Tuulilasi

Fiat karsii rajusti Euroopan mallistoaan

Fiat karsii rajusti Euroopan mallistoaan

Fiat on kaventamassa rajusti mallistoaan Euroopassa. Jäljelle jäävät ainoastaan sähköinen 500 ja Panda sekä uusi 500 Giardiniera wagon. Yhtiön mukaan Punto ja Tipo pudotetaan kokonaan eurooppalaisesta mallistosta.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Fiat Press
Mainos

“Meidän on määriteltävä koko eurooppalainen mallistomme uusiksi. EU:n tulevien päästörajoitusten vuoksi laajan massatuotantomalliston saaminen voitolliseksi on erittäin hankalaa”, Fiat Chryslerin pääjohtaja Sergio Marchionne sanoo.

Marchionne mukaan toimivin strategia on keskittyä Pandaan ja Fiat 500 -malleihin. Nimenomaan miniautojen markkinoilla Fiat on Euroopassa johtavassa asemassa. 500 oli viime vuoden myydyin auto kokoluokassaan Euroopassa. JATO Dynamicsin datan mukaan sitä myytiin kaikkiaan 190 389 kappaletta, Pandaa 187 682. Suosiosta kertoo paljon se, että segmentin kolmanneksi myydyin auto Volkswagen Up myi 98 929 kappaletta.

500-mallista on tulossa sekä mieto hybridi että täyssähköinen versio, 500L ja 500X tulevat myös mietoina hybrideinä, mutta niistä ei täyssähköisiä malleja tule.

”Suunnitelmamme on keskittyä malleihin, joiden avulla pystymme kattamaan sähköistymisen kustannuksia”, Marchionne sanoi.

Uusi Giardinera tule myös täyssähköisenä, mallin nimi tekee paluun 1970-luvulta.

”Pyrimme julkistamaan sähköisen 500-mallin niin pain kuin mahdollista, jotta pystymme täyttämään EU:n vuoden 2020 päästörajoitukset. Jos emme saisi sitä valmiiksi ajoissa, tulemme myymään vähemmän polttomoottoriautoja, koska isoja päästösakkoja me emme tule maksamaan missään tapauksessa”, kertoo Fiatin talousjohtaja Richard Palmer.

Vielä 1980-luvulla Fiat oli yksi Euroopan myydyimmistä brändeistä, mutta ajat ovat muuttuneet.

Julkaistu: 4.6.2018