Tuulilasi

Ferrari ekolinjalle – V8-turboja ja V12-hybridejä

Ferrari ekolinjalle – V8-turboja ja V12-hybridejä

Ferrari aikoo vähentää mallistonsa hiilidioksidipäästöjä 20 prosentilla vuoteen 2021 mennessä.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ferrari
Mainos

Päästäkseen päästötavoitteisiinsa italialaismerkki aikoo hyödyntää turboahtamista ja hybriditeknologiaa, kertoo Ferrarin moottorijohtaja Vittorio Dini Automotive News Europelle.

Ferrarin tämän hetkinen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on 270 g/km, ja he haluavat vähentää päästöjä kolmella prosentilla joka vuosi. Vuoteen 2021 mennessä tämä tarkoittaisi yhteensä 20 prosenttia.

Vaikka Ferrari kuuluu Fiat-konserniin, pidetään sitä silti omana yrityksenä, sillä heillä on oma teknologiakeskus ja pääkonttori.

Ferrari on kuitenkin neuvotellut EU:n ja Yhdysvaltojen ympäristövastaavien kanssa erillispäästötavoitteet, joilla he saavat jatkaa autojen tuotantoa, vaikka eivät yllä autoalan yleisiin päästötavoitteisiin.

"Tärkeintä on, että Ferrari saavuttaa prosenteissa samat päästötavoitteet kuin muut automerkitkin", kertoo Dini. Tulevaisuudessa merkin kaikki V8:t ovat turboahdettuja.

Ferrarin ensimmäinen uuden sarjan turbokone nähtiin uudistuneen Californian keulalla. Sen 3,7-litrainen moottori tuottaa 552 hevosvoimaa ja 250 g/km, kun taas edeltävä ahtamaton 4,3-litrainen V8 tuotti vain 483 hevosvoimaa, mutta 299 g/km CO2-päästöjä.

Hybridillä yritetään pudottaa nykyisten V12-koneiden päästöjä. Ahtaminen ei sovi näin isoihin moottoreihin, koska tarvittavan suorituskyvyn saavuttamiseksi pitäisi asentaa neljä eri ahdinta. Tämä taas aiheuttaisi lämpöongelmia.

Ferrarin hybridi nähtiin ensi kerran LaFerrarissa. Tämäkin uutinen osoittaa, että edes Ferrari ei ole immuuni maailman trendeille ja ympäristöpaineille.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 24.6.2014