Autot ja liikenne
Tuulilasi

Faktapaketti Audi A6 sedanista - Suomeen keväällä

Faktapaketti Audi A6 sedanista - Suomeen keväällä

Uusi Audi A6 on kahdeksannen sukupolven iso Sedan ja tuo segmenttiinsä lukuisia uusia innovaatioita. Täysin digitaaliset MMI-kosketusnäytöt toimivat intuitiivisesti. Autossa on laajat liitettävyyspalvelut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät.
Kuvat Audi
Mainos

Uuden Audi A6:n MMI-kosketusnäytön auton voi räätälöidä erikseen jokaiselle kuljettajalle: täysin digitaalinen järjestelmä mahdollistaa auton keskeisten toimintojen sijoittamisen MMI-näytöllä haluttuun paikkaan vetämällä ja pudottamalla – aivan kuin älypuhelimessa. Pikavalinta- ja suosikkipainikkeiden avulla näytöstä saadaan henkilökohtaisten mieltymysten mukainen ja helppokäyttöinen.

Mukautettava näyttö on ihanteellinen silloin, kun autolla on monta käyttäjää: käyttäjäprofiileihin voi tallentaa seitsemän kuljettajan yksilölliset käyttäjäprofiilit ja yksilöitävissä on jopa 400 parametria. Looginen ja matala valikkorakenne mahdollistaa nopean pääsyn eri toimintoihin ja toimintoja voidaan myös personoida kuljettajan mieltymysten mukaisesti konfiguroitavien suosikkipainikkeiden avulla. Myös valo- ja monitoimipainikkeisiin on saatavana kosketuseleisiin reagoiva toiminnallisuus.  

Uutta on myös puheohjausjärjestelmä. Kysymyksiä ja komentoja käsitellään sekä pilvipalvelussa että suoraan järjestelmässä yhdessä lisävarusteena saatavilla olevan MMI navigointi plus -järjestelmän avulla.  MMI-kosketusnäyttö pitää sisällään sekä haptisen ja äänipalautteen ja sitä on yhtä helppo käyttää kuin älypuhelinta. Käyttäjä kuulee ja tuntee napsahduksen vahvistuksena sormenpäällä tehtävästä valinnasta.

Kuljettaja ohjaa infotainment-järjestelmää ylemmästä 8,8 tuuman näytöstä. MMI navigointi plus -järjestelmän yhteydessä ylemmän näytön suuruus on 10,1 tuumaa. Keskikonsoliin asennettu 8,6 tuumainen alempi näyttö tarjoaa pääsyn ilmastointilaitteen ja mukavuustoimintojen hallintaan sekä tekstinsyöttöön. Näyttöä käyttäessään kuljettaja voi tukea kätensä automaattivaihteiston leveän vaihteenvalitsimen päälle. Head-up display -tuulilasinäyttö heijastaa tärkeimpiä tietoja tuulilasiin. MMI navigointi plus -järjestelmä sisältää myös virtuaalisen Audi virtual cockpit -mittariston 12,3 tuuman näytöllä.

MMI navigointi plus ja Audi connect

MMI navigointi plus tarjoaa monia uusia navigointiominaisuuksia, se esimerkiksi oppii tekemään älykkäitä hakuehdotuksia aiemmin ajettujen reittien perusteella. HERE-palvelu tuottaa ajantasaisia reittiehdotuksia, joissa huomioidaan koko alueen liikennetilanne. Jos tiedonsiirrossa verkosta on ongelmia, navigointi siirtyy saumattomasti rinnalla toimivaan online-opastukseen. Pakettiin sisältyy kuusi ilmaista karttapäivitystä puolen vuoden välein.

Lisävarusteena MMI Navigointi -järjestelmien yhteydessä tilattavissa oleva Bang & Olufsen Advanced Sound system tarjoaa 3D-äänen myös takana istuville matkustajille.

Audin parviälyä hyödyntävä Car-to-X-palvelu tarjoaa liikennemerkki- ja vaaratietoja. Järjestelmään lisätään lähiaikoina myös on-street-pysäköintiavustin, joka helpottaa pysäköintipaikan etsimistä. MyAudi-sovelluksen avulla uuden A6:n omistajat voivat käyttää Audin digitaalisia palveluita älypuhelimellaan.

Lisävarusteena saatava Audi connect key -toiminto korvaa perinteisen auton avaimen. Tämän myötä business-sedan on entistä kätevämpi käyttää: ovet voidaan avata ja lukita sekä moottori käynnistää Android-älypuhelimella. Omistaja voi jakaa käyttöoikeudet viiden henkilön älypuhelimiin.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Uusia avustinjärjestelmiä ovat tämän vuoden kuluessa lisävarusteeksi saataville tulevat Audi AI parking pilot ja Audi AI garage pilot, jotka osaavat ajaa auton itsenäisesti pysäköintiruutuun tai autotalliin ja pois sieltä. Kuljettaja voi poistua autosta ennen toiminnon aktivointia ja ohjata toimintoa myAudi-sovelluksella älypuhelimensa kautta. Näissä toiminnoissa kuljettajan on painettava vain toimintonäppäintä koko pysäköinnin ajan.  

Audi AI parking pilot ja Audi AI garage pilot ovat osa Park Assist -pakettia. Muut avustinpaketit ovat uuden risteysavustimen sisältävä Teknologia-paketti ”City” sekä adaptiivisen ADA-ajoavustimen sisältävä Teknologia-paketti ”Tour”. Adaptiivinen ajoavustin tukee adaptiivista vakionopeussäädintä auttamalla hienovaraisilla ohjausliikkeillä autoa pysymään oikealla ajokaistalla, taloudellisuusavustin puolestaan ohjaa taloudellisempaan ajotapaan.

Avustavien järjestelmien taustalla on auton tekninen ohjauskeskus (zFAS), joka tarkkailee ympäristöä sensoreiden avulla ja muodostaa kuvan ympäristöstä. Varustelusta riippuen käytössä voi olla jopa viisi tutkasensoria, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria sekä laserskanneri.

Kevythybriditekniikkaa – kaikki moottorit sähköistetty

Kaikissa uuden Audi A6:n moottorivaihtoehdoissa on uusi kevythybridijärjestelmä (MHEV). Hihnalla toimivan laturin ja startin yhdistelmä (BAS) toimii yhdessä litiumioniakun kanssa. Kevythybridijärjestelmän avulla auto rullaa moottori sammutettuna 55–160 km/h nopeuksissa.  

Start-stop-toiminto aktivoituu 22 km/h nopeudessa ja moottori käynnistyy ennakoivasti heti, kun edessä oleva auto liikkuu eteenpäin. Jarrutuksen aikana BAS lataa akkua jopa 12 kW:n teholla. Todellisessa ajotilanteessa MHEV-teknologia vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,7 l/100 km.

Kori ja mitat – enemmän jalkatilaa

Uuden Audi A6:n kori on aerodynaaminen; parhaimmillaan ilmanvastuskerroin on vain 0,24 ja aeroakustiikan ansiosta sedan on hiljainen suurimmillakin nopeuksilla.

Audi käyttää korirakenteissa teräksen ja alumiinin yhdistelmää. Monet korin osat, kuten etujousituksen yläpää, ovat alumiinia samoin kuin ovet, takaluukun kansi ja lokasuojat.

Uuden Audi A6:n sisätilat ovat suuremmat kuin edeltäjässään. Tavaratila on aiempaa leveämpi ja sinne mahtuu esimerkiksi kaksi golfbägiä vaaka-asennossa. Tavaratilan tilavuus on kuitenkin sama 530 litraa kuin ennen. Tavaratilan luukku voidaan avata sähköisesti jalan liikkeellä (lisävaruste).

Uusiin etuistuimiin on lisävarusteena saatavana ilmastointi- ja hierontatoiminnot. Hyvän sisäilman varmistaa lisävarusteena saatava ilmanlaatupaketti, joka parantaa ilmanlaatua kahdella hienovaraisella tuoksulla, ionisaattorilla ja tehokkaalla suodattimella. Lisävarusteena saatavilla olevan suuren panoraamakattoikkunan ansiosta sisätilat ovat valoisat. Lisävarusteena on tarjolla myös integroiduilla pesureilla varustetut tuulilasinpyyhkijät ja lämmitettävä tuulilasi.

Jousitus

Audi A6:n uusien jousitusratkaisujen ansiosta auto on urheilullisempi kuin edellinen malli. Vakiovarusteisiin kuuluvan progressiivisen ohjauksen vaste muuttuu entistäkin suoremmaksi ohjauspyörän kääntökulman jyrkentyessä. Uusi järjestelmä antaa entistä paremman tuntuman tiehen.

Voimansiirto

Audi tarjoaa uuteen A6-malliin tehokkaat diesel- ja bensiinimoottorit. 3,0 TFSI-bensiinimoottorin yhdistetty polttoaineenkulutus on 7,1–6,7 l/100 km ja CO2-päästöt 161–151 g/km. Turboahdettu V6-moottori kiihdyttää Audi A6 Sedanin nollasta sataan 5 sekunnissa, tuottaa tehoa 250 kW (340 hv) ja vääntöä 500 Nm. Huippunopeus on silti rajoitettu elektronisesti 250 kilometriin tunnissa. Suorituskyvyltään samantasoinen 3,0 TDI moottori tuottaa 210 kW (286 hv) tehoa ja 620 Nm vääntöä. Sen yhdistetty polttoaineenkulutus on 5,8–5,5 l/100 km ja CO2-päästöt 150–142 g/km. 3,0 TDI:ssä on kahdeksanvaihteinen tiptronic ja 3,0 TFSI:ssä seitsenvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto. Molemmissa on vakiona quattro-nelivetojärjestelmä. Tiptronic-vaihteiston yhteydessä on jatkuvatoiminen quattro-nelivetojärjestelmä itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä. S tronic -vaihteiston yhteydessä käytössä on aktiivinen ja ennakoiva quattro ultra -nelivetojärjestelmä.

Tiptronic-vaihteiston kanssa lisävarusteena saatava Sport differential -takatasauspyörästö parantaa käsiteltävyyttä entisestään jakamalla aktiivisesti voimaa takapyörien välillä. Dynaamisen nelipyöräohjauksen, säädettävän iskunvaimennuksen ja mukautuvan ilmajousituksen tapaan myös Sport differential -takatasauspyörästö on integroitu sähköiseen ECP-alustanhallintaan. Kuljettaja voi käyttää Audi drive select -järjestelmää aktivoidakseen eri ajoprofiileja.

Ulkoasu

Kuten Audi A8 ja A7 Sportback mallit, A6:n ulkoasu ilmentää Audin uutta muotoilukieltä. Mittasuhteet ovat tasapainoiset: pitkä konepelti ja akseliväli sekä lyhyet etu ja takaylitykset. A6 on 4 939 mm pitkä eli 7 mm edeltäjäänsä pidempi. Leveys on lisääntynyt 12 millillä ja on nyt 1 886 mm. Korkeus on 1 457 mm ja on kasvanut edeltäjästään 2 mm.

Sivuprofiilin muotoilun linjat saavat auton näyttämään todellista matalammalta. Selkeät ja vahvat ääriviivat korostavat pyöränkaaria, jotka viittaavat Audin quattro-geeneihin. Siluettia rajaa jyrkästi taakse taipuva kattolinja. Uudessa A6:ssa on 14 värivaihtoehtoa, joista seitsemän on uusia.

Sisustus ja valoteknologia

Audi tarjoaa valoihin kolme eri versiota: Vakiona mallissa on led-ajovalot ja lisävarusteena saatavilla on Matrix led-ajovalot sekä täysin uutena HD Matrix led-ajovalot. HD Matrix led ajovaloissa viisi vaakasuoraa linjaa muodostavat päiväajovalot korostaen keulan leveyttä. Niiden yläpuolella sijaitsevat pupilleilta näyttävät lähivalot. HD Matrix led -ajovaloissa on mukana myös dynaamiset suuntavilkut etu ja takavaloissa ja lisäksi ovien avaaminen tai lukitseminen herättää sykkivän, nopeiden valoanimaatioiden yhdistelmästä muodostuvan saattovalotoiminnon.

Audi tarjoaa sisustukseen kaksi erilaista led-sisävalopakettia. Muotoileva tunnelmavalaistus korostaa sisustan arkkitehtuurin linjoja ja siihen voidaan valita 30 eri väriä.   

Uudessa Audi A6:ssa on tumma sisustus. Keskikonsoli on suunnattu kohti kuljettajaa ja myös MMI-kosketusnäyttö on kallistettu kevyesti vasemmalle. Tumman taustan ja grafiitinharmaan kehyksen ansiosta se sulautuu suljettuna lähes täysin taustaansa. Käyttöliittymä ilmestyy näkyviin välittömästi, kun auton ovet avataan.  Näytön ulkoinen olemus on yksinkertaistettu, jolloin koko näytön sisältö on nopeasti luettavissa.

Uusi Audi A6 saa ensi-iltansa Geneven autonäyttelyssä. Ensimmäiset uudet Audi A6 Sedanit saapuvat Suomeen kevään aikana.

Julkaistu: 2.3.2018