Autot ja liikenne
Tuulilasi

F1:n uusi turvaratkaisu halo kestää kaksikerroksisen bussin painon

F1:n uusi turvaratkaisu halo kestää kaksikerroksisen bussin painon

Formula ykkösissä nähdään tällä kaudella iso uudistus, nimittäin kiistelty ja kohuttu päänsuojus halo. Kovin kaunis se ei totisesti ole, mutta ainakin Mercedeksen teknisen johtajan James Allisonin mukaan varmasti riittävän kestävä.
Kuvat F1 Media
Mainos

Allisonin mukaan halo nimittäin kestää vaikka kaksikerroksisen bussin painon.

”Halo ei ole mikään kevytrakenteinen pikku viritys. Kyse on muutaman kilon painoisesta titaniumrakenteesta. Se kestää vaikka Lontoon kaksikerroksisen bussin painon päällään”, Allison sanoo.

Halo on suunniteltu suojaamaan kuljettajan päätä esimerkiksi irronneilta renkailta, jotka ovat aiheuttaneet päähän osuessaan jopa kuolemantapauksia. Toki se suojaa päätä myös kolaritilanteissa, jos auto lähtee pyörimään ympäri. Kritiikkiä se on saanut ulkonäön lisäksi myös siitä, että se hidastaa kuljettajan poistumista autosta, jos esimerkiksi auto syttyy onnettomuudessa tuleen.

Julkaistu: 9.2.2018