Tuulilasi

Euroopan uudet päästöstandardit aiheuttavat valtavaa harmia autoteollisuudelle: ”Osa valmistajista on pahasti myöhässä”

Euroopan uudet päästöstandardit aiheuttavat valtavaa harmia autoteollisuudelle: ”Osa valmistajista on pahasti myöhässä”

Uudet päästöstandardit Euroopassa aiheuttavat todellista päänvaivaa autonvalmistajille. Hankaluuksia tulee olemaan niin tuotannon, myynnin kuin taloudellisen tuloksenkin kanssa.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat A-katsastus
Mainos

Testejä on nyt sitä paitsi kaksi. WLTP-standardi sekä RDE eli Real Drive Emission, jossa mitataan auton todellisia päästöjä liikenteessä, ei missään testipenkissä. Nämä korvaavat vanhan NEDC-syklin, jota onkin rajusti kritisoitu. Se ei ole kertonut autojen todellisista päästöistä liikenteessä ja on jättänyt ison porsaanreiän autonvalmistajille.

Autot on testattava syyskuun alkuun mennessä. Moniin autoihin on ollut pakko asentaa uusia osia kuten filttereitä. Silti on kovin epävarmaa, saadaanko likikään kaikkia autoja sertifioitua ajoissa. Monet testausasemat pyörivät tällä hetkellä 24/7.

”Tämä on kuin pelaisi moniulotteista shakkia. Ihan kaikki valmistajat eivät ole ajoissa tiedostaneet, kuinka paljon vaatii, että kaikki uudet autot saadaan ajoissa sertifioitua”, sanoo IHS Markitin henkilöautoyksikön johtaja Mark Fulthorpe.

Jokaisen automerkin jokainen malli on testattava, sillä eri moottorivaihtoehtojen päästöt ovat erilaisia. Siihen menee aikaa. Jos autoja ei saa sertifioitua ajoissa, ei niitä voi myydä Euroopassa. Tästä syystä moni automerkki myykin nyt alennushintaan autoja, joista he tietävät, että ne eivät tule täyttämään vaatimuksia.

Yhden mallin moottoriperheen testaaminen voi ottaa aikaa kaksikin kuukautta.

”Meille ja asiakkaillemme on ollut selvää, että testaamisessa on nyt paljon enemmän työtä ja se vie enemmän aikaa kuin ennen. Osa valmistajista on varannut ajan testauksiin todella hyvissä ajoin, ne jotka ovat olleet myöhässä, joutuvat jonon hännille ja odottelemaan”, sanoo saksalaisen testiaseman TUEV Sudin puhemies Vincenzo Luca.

TUEV Sud pystyy tekemään kolmella eri testiasemalla noin 12 000 testiä vuoden aikana. Ensi vuonna kapasiteettiä kasvatetaan, mutta se ei auta nykytilannetta.

”Ensi vuonna tulee paljon uusia malleja kuten lataushybridejä, niiden testaaminen vie vielä enemmän aikaa kuin polttomoottoriautojen”, Luca sanoo.

Autonvalmistajien mukaan heillä ei ole ollut riittävästi aikaa valmistautua, sillä WLTP-standardit julkistettiin vasta viime vuoden heinäkuussa.

"RDE-testaus vie aikaa ja koko prosessi uhkaa monen kohdalla viivästyä, mikä johtaa hyvin todennäköisesti tuotannon pysäyttämiseen tai viivästyksiin”, sanoo Euroopan autoteollisuuden yhdistyksen ACEA:n puhenainen.

Julkaistu: 10.8.2018