Tuulilasi

Euroopan autoteollisuus huolissaan työpaikkojen katoamisesta sähköistymisen myötä



Euroopan autoteollisuus huolissaan työpaikkojen katoamisesta sähköistymisen myötä

Euroopan autoteollisuuden yhdistyksen ACEA:n mukaan EU aliarvioi autojen sähköistymisen aiheuttamaa työpaikkojen vähenemistä autoteollisuudessa.
Teksti Tuulilasin toimitus

Euroopan Parlamentti on äänestämässä ensi maanantaina tulevaisuuden päästöstandardeista.

ACEA:n mukaan EU on pakottamassa autoteollisuutta kohti sähköistymistä yhä enemmän ja nopeammin, että päästöstandardit toteutuisivat. ACEA:n mukaan sähkömoottorien tekemisessä ei tarvita lähellekään yhtä paljon ihmistyövoimaa kuin polttomoottorien rakentamiseen. Sähköisissä moottoreissa ja voimalinjoissa on myös paljon vähemmän osia ja ne ovat mekaanisesti yksinkertaisimpia.

ACEA arvelee, että autoteollisuudesta katoaa paljon työpaikkoja, jos päästörajoitukset vuoden 2021 jälkeen tulevat johtamaan sähköautojen rajuun yleistymiseen. EU:n oletetaan tavoittelevan vuoteen 2030 mennessä vielä ainakin 30 % vähennyksiä hiilidioksidipäästöihin. Tavoitetta ei tulla saavuttamaan ilman sähköautojen ja hybridien rajua lisääntymistä.

Isku olisi raju myös tavarantoimittajille, sillä tarvittavat osat ja komponentit tulisivat vähenemään pankki- ja rahoitusyhtiö UBS:n tutkimusraportin mukaan sähköistymisen myötä noin 38 %.

Työllisyys uhkaa laskea myös siksi, että akut tullaan valmistamaan todennäköisesti pitkälti EU:n ulkopuolella. Raportin mukaan akkujen hinnat muodostavat 35-50 % koko sähköauton tuotantokustannuksista.

”EU:n lainsäätäjien on ymmärrettävä, että tulemme olemaan todella pitkälti Euroopan ulkopuolelta tuotettujen raakamateriaalien ja akkujen varassa. UBS:n raportin mukaan on selvää, että yhä tiukentuvat hiilidioksidin päästörajoitukset ja sähköautojen epärealistiset myyntiodotukset voivat johtaa isoihin ongelmiin EU-maissa”, sanoo ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert.

Julkaistu: 6.9.2018