Tuulilasi

Euroopan autonvalmistajat haluavat valtiot päästötalkoisiin



Euroopan autonvalmistajat haluavat valtiot päästötalkoisiin

Eurooppalaiset autonvalmistajat eivät aio valittaa mahdollisista sakoista, jos ne eivät saavuta EU:n vuoden 2020 päästötavoitteita. Euroopan autonvalmistajien liiton ACEA:n johtajan Erik Jonnaertin mukaan ne kuitenkin haluavat maiden hallitusten auttavan autonvalmistajia tavoitteiden saavuttamisessa.
Kuvat All Over Press

Jonnaertin mukaan dieselien myynnin romahtaminen ja sähköautoilun infrastruktuurin vajavaisuus ovat suurimmat esteet tavoitteiden saavuttamisen tiellä.

Tärkeämpää kuin haastaa nämä vuoden 2020 päästötavoitteet, olisi yhdistää nämä haasteet ja se, miltä autoteollisuus tulevaisuudessa tulee näyttämään”, Jonnaert sanoo.

Vuonna 2020 EU-maissa uusien autojen maksimipäästöt saavat olla 95 grammaa hiilidoksidia kilometriltä. Nykyinen raja on 130 g/km. Jos autonvalmistajat eivät saavuta tavoitetta, niillä voi olla edessään satojen miljoonien eurojen sakot.

PSA Groupin pääjohtajan Carlos Tavaresin mielestä EU:n olisi viivästytettävä sakkoja kunnes maissa on riittävän kattava sähköautojen latausverkosto.

”Vuoden 2020 rajoitukset ovat iso haaste, mutta saavutettavissa. Ongelmana on se, että näitä tavoitteita ei ole asetettu valtioille vaan ainoastaan autonvalmistajille, se on hieman kyseenalaista”, Jonnaert sanoi Reutersille.

Vuoden 2021 päästörajoituksista on tarkoitus viilata vielä 30 % alaspäin vuoteen 2030 mennessä. Välitavoite vuonna 2025 on 15 %, millä EU haluaa varmistaa, että autonvalmistajat toimivat ajoissa.

ACEA:n mielestä 20 % kokonaistavoite olisi riittävä. Jonnaertin mukaan valtioiden pitäisi luoda isompia kannustimia sähköautojen hankintaan ja rakennettava riittävästi latausasemia.

”Autoteollisuus työllistää Euroopassa 12,6 miljoonaa ihmistä. Jos eurooppalaiset autonvalmistajat joutuvat vaikeuksiin maksamalla isoja sakkoja, voivat kiinalaiset omalla teknologiallaan vallata markkinat”, Jonnaert varoittaa.

Kiinalaisyrityksistä Geely on jo hankkinut Volvon ja se osti hiljattain myös liki 10 % osuuden Daimlerista.

Julkaistu: 16.4.2018