Tuulilasi

EU:lta pitkä lista uusien autojen pakollisia turvavarusteita: Alkolukko, nopeudenrajoitin…

EU:lta pitkä lista uusien autojen pakollisia turvavarusteita: Alkolukko, nopeudenrajoitin…

EU on listannut uusia turvallisuusasioita, jotka tulevat pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin vuonna 2021. EU:n kunnianhimoinen tavoite on poistaa liikennekuolemat kokonaan vuoteen 2050 mennessä.
Kuvat All Over Press
Mainos

Nykyisin EU-alueella menehtyy liikenneonnettomuuksissa 26 000 ihmistä vuodessa, lukema on tarkoitus puolittaa jo vuoteen 2030 mennessä. Liikennekuolemat ovat vähentyneet 20 % vuodesta 2010, mutta eivät merkittävästi vuoden 2013 jälkeen.

Kaikkiaan 12 turvavallisuuteen liittyvää varustetta on tulossa pakolliseksi 2021. Osa niistä onkin jo tarjolla monessa autossa, mutta enimmäkseen lisävarusteena.

Tässä listaus EU:n uusista autojen turvallisuusvaatimuksista:

- Automaattinen hätäjarrutus

- Alkolukko

- Kuljettajan vireystilan valvonta

- Hätäilmoitusjärjestelmä

- Hätäpysäytysmerkki

- Kehittyneemmät turvavyöt etumatkustajille

- Älykäs nopeudensäädin

- Onnettomuusdatan rekisteröinti

- Turvalasi sekä parempi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden törmäyssuojaus

- Kaistanpitoavustin

- Parannettu sivutörmäyssuoja

- Peruutuskamera

Yksi radikaaleimmista uusista varusteista on nopeusavustin. Se havaitsee nopeusrajoitukset ja estää autoa ajamasta kovempaa. Järjestelmän saa tosin myös kytkettyä pois päältä väliaikaisesti. Ymmärrettävistä syistä järjestelmällä on jo iso joukko vastustajia. On myös puhuttu siitä, että jos se tulee pakolliseksi ja sen kytkee pois päältä, miten se vaikuttaa onnettomuustilanteissa esimerkiksi vakuutuskorvauksiin.

Alkolukko on myös radikaali uudistus, se estää kuljettajaa käynnistämästä autoa, jos veressä on alkoholia.

Erilaiset tieturvallisuusjärjestöt ovat ottaneet EU:n tulevat uudistukset ilolla vastaan.

”Näiden teknologioiden on todistettu säästävän ihmishenkiä liikenteessä. Jokaisen, joka on kiinnostunut liikenneturvallisuudesta, tulisi ottaa tämä uudistus lämpimästi vastaan”, sanoo tieturvallisuuden hyväntekeväisyysjärjestön Braken johtaja Joshua Harris.

”Kuljettajat haluavat, että heidän autonsa ovat turvallisia, mutta todellisuudessa harvat valitsevat ainakaan kaikkia turvallisuutta lisääviä lisävarusteita, koska ne maksavat. Tämä uudistus heittää turvallisuuspallon nyt autonvalmistajille kuluttajien sijaan ja tulee parantamaan dramaattisesti liikenneturvallisuutta.”

Julkaistu: 18.5.2018