Tuulilasi

EU suunnittelee kukistavansa Kiinan akkumarkkinoilla



EU suunnittelee kukistavansa Kiinan akkumarkkinoilla

Kiinalais- ja korealaisyhtiöt kuten LG, Samsung, CATL ja SK Innovation dominoivat tällä hetkellä sähköautojen akkumarkkinoita. EU aikoo kuitenkin iskeä markkinoille kiilansa.
Kuvat All Over Press

Euroopan Komissio on julkistanut suunnitelmansa New Battery Action Planin. Sen avulla pyritään selvittämään, miksi Euroopan maissa ei ole tällä hetkellä massatuotantoa.

Teslan Nevadaan tuleva viiden miljardin dollarin Gigafactory tekee myös Yhdysvalloista merkittävän akkupelurin. Kun tehdas on valmis 2020, se tulee tuplaamaan akkutuotannon maailmassa.

EU pyrkii toimillaan löytämään alueeltaan maita, joihin voitaisiin perustaa innovatiivisia ja tehokkaita akkutehtaita.

Viime vuonna perustettu European Battery Alliance tähtää akun raakamateriaalien kuten koboltin ja litiumin varmistamisen muualta kuin EU-alueelta. Tarkoitus on myös lisätä insinööriosaamista Euroopassa sekä tuoda yhteen eri alojen yrityksiä. Komission mielestä Euroopalla on kaikki mahdollisuudet tulla akkuteollisuuden markkinajohtajaksi.

Saksalainen Bosch ilmoitti alkuvuodesta vetävänsä akkutehdassuunnitelmaansa taaksepäin, koska Bosch piti akkukennojen valmistamista itse liian riskialttiina bisneksenä. Boschin mukaan vaatisi 20 miljardin euron investoinnit akkukennoihin, jos se haluaisi vallata 20 % sähköautojen akkumarkkinoista.

“Sähköautojen kysyntä kasvaa koko ajan, Eurooppa ei voi jäädä Aasian ja Yhdysvaltain jalkoihin akkutuottajana. Tarvitsemme omalle alueellemme fasiliteetteja, missä akkukennojen tuotanto on mahdollista”, sanoo Euroopan komission varapresidentti Maros Sefcovic Financial Timesille.

Viimeisimpiä litium-ionikennoja valmistavia tehtaita on Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Japanissa, Euroopassa niitä ei ole yhtään.

Investointipankki Goldman Sachs arvioi, että vuoteen 2025 mennessä litium-ioniakkujen kokonaisarvo tulee olemaan jo noin 35 miljardia euroa.

”Me tarvitsemme Eurooppaan akkujen Airbusin. 1960-luvulla meillä oli paljon pienempiä yrityksiä keskimäärin kuin nyt, eikä niillä ollut kovin isoa volyymia. Yhdessä Saksan, Ranskan ja muiden eurooppalaisten kanssa pystyimme kuitenkin silloin luomaan yrityksen, joka valmistaa tällä hetkellä aivan fantastisia lentokoneita”, Sefcovic maalaili.

Julkaistu: 22.5.2018