Autot ja liikenne
Tuulilasi

EU-huomiovalot vaara liikenneturvallisuudelle

EU-huomiovalot vaara liikenneturvallisuudelle

Viime heinäkuusta alkaen Suomessa on uusilta autoilta vaadittu aina ajon aikana toimivia valoja. Ajovalojen asemesta voidaan käyttää ECE-säännön nro. 48 kohdan 6.19 mukaisia päiväajovaloja eli suomeksi huomiovaloja. Kyseinen sääntö sallii kuitenkin kytkennän, jonka vaarallisuus nähtiin viimeksi helmikuun ensimmäisen perjantain kolarikaaoksessa.
Mainos

ECE-sääntö 48 määrittelee kohdassa 6.19 huomiovalot (Daytime Running Lamp). Ne ovat pakolliset moottoriajoneuvoissa, ja niiden pitää syttyä, kun moottori käynnistetään. Valojen ei kuitenkaan tarvitse palaa, jos auto seisoo moottori käynnissä seisontajarru päällä tai automattivaihteisto N- tai P-asennossa, tai sillä ei ole lähdetty käynnistämisen jälkeen liikkeelle. Valojen pitää sammua, jos ajo- tai lähivalot sytytetään.

Alun perin Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA päätti, että jo vuodesta 2002 alkaen sen jäsenten piti varustaa autonsa kytkennällä, jolla ajovalot olisivat aina ajettaessa päällä. Tämä herätti kuitenkin paljon vastustusta, eikä päätöstä koskaan pantu toimeen.

Eräs peruste vastustukselle oli se, että kirkkaalla ja aurinkoisella säällä alas suunnatut lähivalot näkyvät kovin huonosti. Niinpä niiden käytöstä saatiin vain vähän etua Keski- ja Etelä-Euroopassa. Näkyvyyden parantamiseksi ryhdyttiin kehittämään erityisiä huomiovaloja, joissa valoa suuntautuisi myös vaakatason yläpuolelle, mikä lähivaloissa ei ole sallittua.

Erilliset huomiovalot ovat saaneet suosiota varsinkin kaasupurkaus- eli ksenonvalojen yleistymisen myötä. Kalliiden ksenonien turha polttaminen ei oikein tuntunut järkevältä. Kun lisäksi uudet huomiovalot usein toteutettiin eksoottisin led-valoin, suosio lähti nousuun.

Huomiovalot Suomessa tuttu juttu

Suomessa alettiin autoihin asentaa huomiovaloja jo yli 30 vuotta sitten, kun Talmu Oy onnistui lobbaamaan Suomen valosäännöksiin tällaisen uuden idean. Talmun huomiovalot olivat keltaiset, ja ne kytkettiin siten, että seisontavalot paloivat samanaikaisesti huomiovalojen kanssa. Kun ajovalot sytytettiin, huomiovalot sammuivat. Vaikka valoissa käytettiin tavallisia 21 W hehkupolttimoita, niitä markkinoitiin tapana säästää. Sähköä toki kului vähemmän, mutta polttimoiden ikä oli luvattoman lyhyt, joten säästö taisi jäädä teoriaksi.

Huomiovalot löysivät tiensä myös eurooppalaisiin valosäännöksiin nmellä Daytime Running Lamp eli päiväajovalot. Vanha hyvä nimi huomiovalot jäi kuitenkin suomenkielisiin säännöksiin.

Suomessa on kuitenkin herättänyt huolestumista eurooppalaiset valosäännökset määrittelevän ECE-sääntö 48:n kohta 6.19.7.1. Siinä sanotaan: "Edelleen, kappaleessa 5.11. tarkoitetut valaisimet (=etu- ja takavalot eli suomeksi parkit) eivät ole kytkettyinä huomiovalojen ollessa kytkettyinä. (Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when the daytime running lamps are switched ON).

Käytännössä tämä tarkoittaa, että auton perässä ei tarvitse päiväsaikaan palaa minkäänlaisia valoja. Edessä toki palavat vähintään huomiovalot, jotka ovat yhä useammin kirkkaat ja hyvin erottuvat ledivalot. Koska ne syttyvät automaattisesti, kuljettajan ei tarvitse kiinnittää valoihin minkäänlaista huomiota.

Huomiovalojen käytölle on kuitenkin rajoituksensa. Tieliikennelain 36 § mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Saman pykälän mukaan ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.

Tämä on ehkä hieman epäselvästi sanottu, mutta se tarkoittaa, että pimeässä tai hämärässä tai näkyvyyden ollessa huono huomiovalojen käyttö on kiellettyä, eli on käytettävä ajovaloja- Ajovaloja käytettäessä taas etu- ja takavalojen (eli seisontavalojen) pitää palaa. Esimerkiksi perjantain lumiryöpyssä siis huomiovaloilla ajaminen oli lain vastaista. Kuitenkin huomattavan monet ajoivat noissa olosuhteissa autoilla, joissa peräpää oli aivan pimeänä.

Suomessa parkit saavat palaa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedotti viime lokakuussa, että huolimatta ECE-säännön toisenlaisesta määräyksestä Suomessa auton takavalot saavat palaa samanaikaisesti huomiovalojen kanssa. Tämä kytkentä on ollut käytössä jo yli 30 vuotta, koko sen ajan kuin huomiovalot on tunnettu suomalaisessa lainsäädännössä.

Poikkeaminen ECE-säännöstä on sallittu liikenneturvallisuussyistä. Nimenomaan pöllyävä lumi saattaa meillä aiheutaa vaaratilanteita, pöllyäminen saattaa alkaa yllättäen, eikä kuljettaja välttämättä huomaa, että autoon pitäisikin kytkeä ajovalot päälle takavalojen sytyttämiseksi.

Muutamat maahantuojat ovat kantaneet vastuuta takanäkyvyydestä, ja heidän tuomissaan autoissa takavalot palavat myös huomiovaloilla ajettaessa. Ainakin Citroënin ja Skodan takavalot ovat päällä aina kun autolla ajetaan ja automaattiset huomiovalot syttyvät. Mm. Audeissa, BMW:issä, Mercedes-Benzeissä ja Volkswageneissa taas peräpää pysyy päivällä pimeänä, ellei kuljettaja muista napsauttaa valokytkimestä ajovaloja päälle.

Julkaistu: 7.2.2012