Tuulilasi

Ensituntuma: Uusi Subaru Outback – tutulla reseptillä

2


Ensituntuma: Uusi Subaru Outback – tutulla reseptillä

Subaru Outback on uusinut ilmeensä, mutta säilyttänyt peruskonseptinsa.
Teksti Timo Suomala
Kuvat Timo Suomala

Subaru Outback siirtyy uudistuessaan viidenteen sukupolveensa. Uutuuden erottaa heti vuonna 2010 esitellystä edeltäjästään. Uusi Outback on saanut muotoihinsa uutta ryhtiä, jota voisi halutessaan kutsua eurooppalaistumiseksi.

Keulalla on aiempaa tuimempi ilme. Nykytrendin mukaisesti maski korostuu voimakkaasti. Kuusikulmainen grilli kromilistoineen luo led- valojen kanssa Outbackille uskottavan ilmeen. Myös takavalot on toteutettu ledein. Korimuodot ovat selkeytyneet ja lokasuojien aiemmin terävät pokkaukset ovat vaihtuneet selvästi hienovaraisempiin muotoihin. Aavistuksen madaltunut iIkkunalinja luo dynaamisemman vaikutelman. Kattolinjaa pidentää 70 mm eteenpäin siirretty A- pilari. Outbackin ulkoasua sivistää myös mustien muoviosien minimoiminen. ”Mökkilevikkeet” kiertävät enää auton sivuhelmoissa ja puskurien alaosissa. Maastoromantiikkaa löytyy tukevista kattokaiteista. Etenemishaluista kertoo Outbackin 20 sentin maavara.

Visuaalisista muutoksista huolimatta uusi Outback jatkaa tismalleen samalla asenteella kuin edeltäjänsä. Reippaasti varusteltu iso farmari on tarjoillaan takapainoisella, suhteessa 60:40 toteutetulla jatkuvalla nelivedolla voiman tulessa boksermoottoreista. Mallin ensiesittely tapahtui vuonna 1995 ja markkinointipuheissa Outback mielletäänkin ensimmäisenä todellisena Crossover- tuotteena. Subarun PR- mies Thomas Possling kertoo hauskana anekdoottina  Volvon tehtaan ostaneen ensimmäisen Ruotsiin saapuneen Outbackin. Kaksi vuotta myöhemmin ruotsalaistehdas julkisti oman V70- pohjaisen XC- mallinsa…

Outbackin moottorit ovat tuttuun tyyliin nelisylinterisiä boxermoottoreita. Bensaversio on sukupolvenvaihdoksen yhteydessä päivitetty vapaastihengittävä 2,5-litrainen moottori. Tehoa on tullut muutama yksikkö lisää, nyt yhteensä 175 hv. Toinen voimanlähdevaihtoehto on kaksilitrainen turbodiesel. Molempien moottorien parina on nyt vakiona portaaton Lineartronic- automaattivaihteisto. Dieselin yhteydessä aiemmin olliut manuaalilaatiikko on jäänyt pois. Sammutusautomatiikka löytyy vain bensamoottorista.

Uuden Outbackin pituus on kasvanut suuremmalla etuylityksellä maltilliset 25 mm. 2745 millin mitassa säilynyt akseliväli vihjailee edeltäjän kanssa jaetusta pohjalevystä. Leveyttä on tullut kuitenkin 20 mm lisää. Lisämitta on osaltaan auttanut etupenkkien hartiatilan kasvattamista tuntuvalla 45 millillä. Etu- ja takapenkkiläiset istuvat myös sentin aiempaa korkeammalla. Tavaratila on kasvanut 33 litralla ja on nyt yhteensä 559 litraa. Kuljetuskyky laajenee takapenkit kaatamalla 1848 litraan. 

Ajossa Outbackissä korostuu sen hiljainen ohjaamo. Paranneltu äänieristys tekee tehtävänsä ja matkustamo pysyy miellyttävän hiljaisena kaikissa ajotilanteissa. Istuimet antavat hyvän tuen ja ajoasennon saa säädettyä mukavaksi. Ohjaamon vaikutelma on laadukas ja toimintojen kerääminen seitsemän tuuman keskinäyttöön selkeyttää kojetaulua.

Subaru Outback myydään kolmella varustetasolla: Base, Ridge ja Summit. Perus Base- taso on jo runsaasti varusteltu sisältäen mm. automaattisen kaksialueilmastoinnin, peruutuskameran ja takaistuinten lämmittimet. Ridge tuo lisänä mm. nahkaverhoillun. Summitissa pakettia täydennetään mm. navigaattorilla ja kattoluukulla.

Uudessa Outbackissä esitellään vakiovarusteena nyt Eurooppaankin saapuva EyeSight- järjestelmä. Järjestelmä käyttää kahta teräväpiirtostereokameraa, joiden kuvista muodostuvalla yhdellä näkymällä valvotaan auton ympäristöä eri liikennetilanteissa. Järjestelmä sisältää jo yleistyneet toiminnot kuten hätäjarrutuksen, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin. Nyt esiteltävä järjestelmä on jo sen kolmas versio. Ensimmäinen tuli Japanissa myyntiin jo 2008. Eurooppaan tulemista ovat hidastaneet järjestelmän kehittäminen huomioimaan mm. Saksan vapaannopeuden tieosuudet sekä Skandinavian lumiolosuhteet.

Outbackin vakiovarusteeksi on liitetty myös Foresterista tuttu maastoajamista helpottava X-Mode- järjestelmä. Se ohjaa mm. jyrkillä mäkiosuuksilla kaasu- ja jarrupolkimen sekä vaihteiston käyttöä. Kokonaisuus sisältää myös alamäkihidastimen.

Uuden Outbackin tuotanto alkaa Japanissa joulukuussa. Suomeen malli saapuu maaliskuussa. Hinnat ovat likimain edeltäjämallin tasossa. Bensaversion hinta on laskenut parisen sataa euroa pudonneiden CO2- päästöjen ansiosta, alkaen 41 010,02 euroa. Samoin dieselin alkaenhinta on runsaan satasen halvempi, 44 733,96 euroa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Julkaistu: 17.11.2014