Tuulilasi

Ensituntuma: Seat Leon Xperience – hyvistä palasista

Ensituntuma: Seat Leon Xperience – hyvistä palasista

Seat Leon- mallisto laajenee uudella nelivetoisella Xperience-mallilla.
Teksti Timo Suomala
Kuvat Timo Suomala
Mainos

Muovilevikkeiden sijasta uutuudesta tekee kiinnostavan tarjottava moottorin, vaihteiston ja nelivedon yhdistelmä.

Seat Leon- mallisto on kuluvan vuoden syyskuuhun mennessä saavuttanut merkin tähänastisen bestsellerin Ibizan myyntiluvut. Leon- mallin merkityksen kasvaessa tehdas panostaa mallisarjan laajentamiseen. Viisi- ja kaksiovisen Leonin sekä etu- ja nelivetoisen farmarin jälkeen vuorossa on Pariisin näyttelyssä esitelty uusi crossover- malli Leon Xperience, jonka koeajoimme Barcelonan maisemissa.

Seat Leon Xperience rakentuu Leon ST 4Driven nelivetofarkun pohjalle. Nelivetotekniikka on identtinen, samoin korimuotoilu. Ulkoiset eroavaisuudet ovat lokasuojankaarien erottuvat muovilevikkeet. Tämän hetken ”mökkifarkuille” pakollinen muovitus jatkuu sivuhelmassa sekä uusien puskurien muotoilussa. Alustan korotus ja suurempi rengastus tarjoaa 27 mm korkeamman maavaran perusnelivetofarkkuun verrattuna. Xperiencen vakio rengastus on kokoa 225/50 R17. Ohjaamossa Xperience tarjoaa runsaamman varustelun ja vakiovarusteluun kuuluvat mm. urheilullisemmat etuistuimet ja automaattinen kaksialueilmastointi.

Jottei Xperiencen tarvitsisi perustella olemassaoloaan pelkillä korin muovilisukkeilla, on eroa nelivetomalliin haettu moottorien, vaihteistojen ja nelivedon resepteillä. Leon Xperience tulee myyntiin kolmella TDI- dieselmoottorilla ja ST nelivetomallista poiketen valikoimaan kuuluu myös TSI- bensamylly.

1.6 TDI tarjoaa 110 hv ja 250 Nm:n väännön. 2.0 TDI:stä on tarjolla kaksi tehoversiota: 150 hv, jossa on vääntöä 320 Nm ja 185 hv 380 Nm:n väännöllä. Pienin TDI kuluttaa satasella 4,8 l CO2- arvon ollessa 125 g/km. Kaksilitraisten kulutus- ja päästöarvot ovat identtiset: 4,9 l/100km ja vastaava CO2- arvo 129 g/km.

Bensiinioption virkaa hoitaa 1.8 TSI, josta irtoaa 180 hv ja 280 Nm:n vääntö. Kulutus- ja päästölukemiksi luvataan 6,6 l/100km ja 152 g/km.

TSI- ja tehokkaimman TDI- moottorin parina on aina kaksoiskytkin DSG- automaatti. Kaksi muuta dieseliä tulevat manuaalilaatikolla. Erityisesti tehokkaimman TDI- dieselin, DSG:n ja nelivedon yhdistelmä kiinnostaa näin talven kynnyksellä.

Suomessa uusi Leon Xperience lanseerataan ensivuoden tammikuussa. Kesäkuussa mallista esitellään myös etuvetoversiot.

Leon Xperiencen hinnat alkavat 1.6 TDI:n 30 488 eurosta. Arvokkain Xperience malli on 184 hevosvoimainen TDI, joka kustantaa maltillisesti 35 566 euroa.

Päivitys 24.10. klo 13:19: 1.6 TDI moottorin päästö ja kulutuslukemat korjattu.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 23.10.2014