Tuulilasi

Ensinäkemältä: Mazda MX-5

13


Ensinäkemältä: Mazda MX-5

Tuttu mutta täysin uusi. Neljännen sukupolven MX-5 tuo 25-vuotiaan pikkuroadsterin olemuksen kertaheitolla nykypäivään.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola

Barcelona, kello kolme aamuyöllä. Mazdan Euroopan pääjohtaja Jeff Guyton on juuri pudottanut hupun uuden MX-5:n päältä. Sama tapahtuu täsmälleen samaan aikaan myös Japanissa ja Kaliforniassa. Tätä varten on kannattanut valvoa.

Aloitetaan tärkeimmästä. MX-5 on ollut aina hauska auto ajaa. Ei siksi, että siinä on ollut urheiluauton teho. Ei, vaan siksi, että MX-5 edustaa jotain, mitä autoilu parhaimmillaan on.

MX-5 on aina ollut pieni, söötti, ketterä, kevyt – ja ennen kaikkea takavetoinen. MX-5 synnytti perinteisten brittiroadstereiden idean henkiin vuonna 1989. Ja sen jälkeen niitä on myyty kohta miljoona kappaletta.

Uusin sukupolvi on monellakin tapaa radikaalisti erilainen kuin sen edeltäjä. Sen muodot ovat terävämmät, aggressiivisemmat. Muodoissa on pyöreyttä toki jäljellä sen verran, että auton tunnistaa nopeasti.

MX-5 on myös kutistunut. Se on nyt selvästi alle neljä metriä pitkä (3 915 mm). Kompakti koko ja uudet kevyemmät rakenteet ovat pudottaneet auton massasta yli 100 kiloa edeltäjään verrattuna. Se on paljon. Voin vain kuvitella, mitä se tarkoittaa mutkatiellä. MX-5 liikkuu kevyemmin, kuluttaa vähemmän ja pysähtyy entistä paremmin. Painonjakauma on 50:50.

Mazda ei kerro auton moottorista vielä mitään. Ainoa mikä tiedetään on se, että keulalla pörisee Skyactiv-bensakone. Sen tilavuudesta tai tehoista ei kerrota mitään. Lisää tietoja heruu matkan varrella ennen lanseerausta ensi keväänä. Suomeen uutta MX-5:ttä on lupa odotella ensi kesään mennessä.

Julkaistu: 4.9.2014