Tuulilasi

Ensikoeajo: Renault Talisman

2


Ensikoeajo: Renault Talisman

Ranskalaisten autojen ystäville on luvassa jotain kiinnostavaa tänä keväänä. Lagunan korvaava Talisman jätti ensikoeajolla positiivisen kuvan itsestään.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola

On ilahduttavaa, että joillain automerkeillä oikea muotoilu on vielä arvossaan. Harva ylemmän kokoluokan perheauto on lähellekään yhtä veistoksellinen kuin mitä Renault Talisman on. Auton 4,85 metriä pitkään koriin on luotu elegantin lennokkaat linjat. Dynaamiseen ulkomuotoon vaikuttaa myös melko pitkä akseliväli (2 808 mm). Talismanin keula erottuu massasta, mutta erityisen nätti se on takaa päin katsottuna.

Sama rauhallinen tyylikkyys jatkuu myös ohjaamossa, joskin koeajoautot oli ladattu täyteen varusteita. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että kojelaudasta löytyy iso 8,7-tuumainen ja poikkeavasti pystysuunnassa oleva kosketusnäyttö. Se tekee kabiinin yleisilmeelle paljon. Perusversiossa sen paikalla on vain 4,2-tuumainen näyttö. Keskimmäisessä varusteversiossa näytöllä on puolestaan kokoa 7 tuumaa. Koeajoautoissa oli  myös runsaasti nahkaa sekä yllättävän hyvän näköistä jalopuujäljitelmää. Kokonaisuus oli, miten sen nyt parhaiten sanoisi – aistikas.

Esteettistä laatuvaikutelmaa korostaa myös sisävalopaketti, eli kojelaudan alle on vedetty ledinauhaa nostattamaan tunnelmaa illan pimetessä. Lisäksi matkustusmukavuutta voi parantaa Bosen Surround Sound -audiojärjestelmällä, jossa pusketaan täyteläistä ääntä matkustamoon peräti 13 kaiuttimen kautta. Eikä tässä vielä kaikki… etuistuimiin saa halutessaan hieromatoiminnon, ja penkeissä on lämmityksen lisäksi myös peffan jäähdytys. Etuistuimien säätövarat ovat myös todella hyvät, pitkänkin kuskin on helppo löytyy hyvä ajoasento.

Myös takapenkille on luotu viihtyisät oltavat; jalkatilaa on erinomaisesti, eikä pääntilakaan lopu heti kesken. Istuma-asento on hieman matala, mutta sen kanssa pystyy aikuinenkin vielä elämään. Tavaratila on sekin tilava ja vetää kiitettävät 608 litraa.

Talismanin myynti alkaa keväällä nyt koeajamallamme porrasperäisellä versiolla, mutta farmari saadaan sekin kauppoihin vielä kesäksi. Hinnat selviävät alkuvuoden aikana.

Moottorivalikoima kattaa kaksi 1,6-litraista bensakonetta (150 tai 200 hv), ja niiden kummankin yhteydessä on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Dieseliksi on tarjolla joko 1,5-litrainen (110 hv) tai 1,6-litrainen (130 tai 160 hv) nakuttaja. Näistä 1,5-litrainen on aina manuaalivaihteinen. Pienempitehoisen 1,6-litraisen saa joko manuaalina tai automaatiina, ja 160 hv diesel on aina automaattivaihteinen.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 18.1.2016