Tuulilasi

Ensikoeajo: Ford Ecosport facelift − takamatkalta nykypäivään?



Ensikoeajo: Ford Ecosport facelift − takamatkalta nykypäivään?

Ensimmäisen sukupolven Ford Ecosport oli kaikilla mittareilla mitattuna pettymys. Yhtä huonoa Fordia ei ollut tehty miesmuistiin. Onko Ford parantanut pakettia faceliftin yhteydessä?
Teksti Max Lange
Kuvat Max Lange

Ecosport edustaa Fordin globaalia mallistoa kaikkein parhaiten. Ensimmäinen Ecosport kehitettiin Brasiliassa, ja sen valmistus tapahtui Chennaissa Intiassa. Malli kehitettiin erityisesti kehittyvien maiden tarpeisiin, jonka takia se poikkesi melko reilustikin muista Euroopassa myytävistä pienistä katumaastureista. Auton takaluukku aukesi sivulle, koska siihen oli kiinnitetty vanhanaikaisten maastureiden tapaan kiinni vararengas. Muotoilultaan Ecosport poikkesi myös voimakkaasti esimerkiksi Fordin Euroopassa myynnissä olevasta mallistosta.

Fordit ovat viime vuosina olleet yleensä hyviä ajaa, mutta Ecosport ei ole tätä manttelia pystynyt kantamaan. Kun auton laatuvaikutelma oli heikko, ja monet sen toteutukset hankalia, jäi ensimmäinen Ecosport Euroopassa vain kuriositeetiksi, vaikka b-segmentin katumaasturit ovat olleet voimakkaassa kasvukiidossa viime vuodet.

Ford on ottanut kuitenkin opiksi Ecosportin virheistä Euroopassa. Faceliftattu Ecosport on edelleen globaali malli, mutta auton Euroopassa myytävää versiota on nyt kehitetty huomattavasti aiempaa enemmän eurooppalaiseen makuun sopivaksi. Kojetaulu on nyt sama kuin uudessa Fiestassa, Ecoboost-moottorit ovat ajanmukaisia ja ajo-ominaisuuksia on tuotu lähemmäs Fordin korkeaa standardia. Lisäksi Euroopassa myytävät Ecosportit valmistetaan Intian sijaan jatkossa Romaniassa.

Miltä uusi Ecosport sitten ajossa tuntuu?

Jos Ecosportia vertaa erinomaiseen Fiestaan, korkean katumaasturikorin tuoma huojakkuus on läsnä heti ensimetreiltä. Auton ajo-ominaisuuksia verrattaessa saman luokan muihin katumaastureihin, ei Ecosport ole lainkaan enää niin huono auto ajaa. Ohjaus on Fordeissa yleensä kunnossa. Ecosportissa se palauttaa lähes keinotekoisen voimakkaasti keskiasentoonsa, mikä vaatii totuttelua, mutta se ajaa asiansa. Pienten katumaastureiden luokassa Ecosportin ohjaus on luokan parhaimmistoa.

Tehokkain 140-heppainen Ecoboost vääntää laajalla alueella ja on todella sitkeä moottori. Kun Ecosportiin on tuotu Fiestasta peritty erinomainen 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, ajelee Ecosportilla nyt mielikseen. Kuljettajan paikalta näkyvyys ulos on myös hyvä, joten kaupungissa autolla pärjää hienosti. Kaupunki onkin Ecosportin luonnollisinta laidunmaata.

Ecosportin suurimpana kantona kaskessa ovat edelleen vanhanaikaiset suunnittelun kukkaset. Vaikka takapyörä ei enää sijaitsekaan takaluukussa, avautuu se edelleen sivulle. Tämä on erittäin epäkäytännöllistä kaupungissa, koska luukku on raskas, ja se tarvitsee taakse vähintään metrin tilaa avautuakseen kunnolla. Jos auto on peruutettu ahtaaseen ruutuun, ei luukkua saa yksinkertaisesti auki.

Katumaastureita

Fordin katumaasturimallisto sisältää nyt kolme mallia: Ecosport, Kuga ja Edge. Ecosportin faceliftissä auton muotoilua yritettiin tuoda lähemmäs Fordin muita katumaastureita. Fordin eurooppalainen henkilöautomallisto on johdonmukainen ja sukunäköinen. Katumaasturimallisto on sen sijaan hieman pirstaleinen. Ecosportin sukujuuret ovat Brasiliassa, Kugan Euroopassa ja Edgen Pohjois-Amerikassa. Kaikki autot ovat luonteeltaan hyvin erilaisia. Monilla kilpailijoilla on tarjolla katumaasturiluokkaan modernimpia malleja.

Tarkemmat kuulumiset Ecoportista saamme kevättalven lumilla, saamme auton ajoon Suomeen. Auton hinnat starttaavat varsin korkeasta 20 723 eurosta, joka pari tonnia monia kilpailijoita korkeammalla. Fordin maahantuojan mukaan Ecosportista ei ole kuitenkaan haluttu tuoda kaikista edullisinta hinnat alkaen -mallia edes markkinoille, koska sellaista harva Suomessa ostaa. Näin oleen auton lähtöhintaa ei ole polkaista keinotekoisen alas.

Kokonaisuutena Ecosport on ottanut huiman askeleen eteenpäin, mutta kilpailu on kovaa. Ecosportin tilatarjonta jää puutteelliseksi hankalakäyttöisen ja muotoisen tavaratilan sekä ahtaan takapenkin takia. Ecosport lienee hyvä vaihtoehto niille, jotka ovat aiemmin ajaneet Fiestalla, mutta haluavat nyt vaihtoehdoksi hieman korkeammalla istuma-asennolla varustetun auton.

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost 140 hv M6 ST-Line

Hinta alkaen 20 723 euroa.

Koeajoauton hinta 24 540 euroa.

  • Moottori: Rivi-3, turbo, bensiini
  • Iskutilavuus: 998 cm3
  • Teho: 103 kW (140 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö: 180 Nm / 1 500–5 000 r/min
  • Voimansiirto: Etuveto, 6-vaihteinen manuaali
  • 0–100 km/h: 11,8 s
  • Huippunopeus: 188 km/h
  • Yhd. EU-kulutus: 5,2 l/100 km
  • CO2-päästöt: 119 g/km
  • Mitat: pituus 4 096 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 653 mm, akseliväli 2 519 mm, tavaratila 356 l
  • Omamassa: 1 280 kg
Julkaistu: 28.12.2017