Tuulilasi

Elon Musk Consumer Reportsin raportista: "Pystymme korjaamaan jarruongelmat"

Elon Musk Consumer Reportsin raportista: "Pystymme korjaamaan jarruongelmat"

Teslan pääjohtaja Elon Musk myöntää, että heillä on ollut Model 3:n kanssa jarruongelmia, kuten Consumer Reports eilisessä uutisessa kertoi testeissään havainneen.
Kuvat Tesla
Mainos

Muskin mukaan ongelma on kuitenkin korjattavissa laiteohjelman päivityksellä.

”Pystymme korjaamaan asian päivityksellä, Tesla ei pysähdy, ennen kuin Model 3:ssa on paremmat jarrut kuin missään vastaavassa autossa”, Musk twiittasi.

Consumer Reports arvioi Model 3:n jarruja heikoiksi ja epäjohdonmukaisiksi. Lehden hätäjarrutustestissä auton pysähtyminen 100 km/h vauhdista vei keskimäärin 46,33 metriä. Saman kokoluokan autojen jarrutusmatka on raportin mukaan keskimäärin noin kuusi metriä lyhyempi.

Muskin mukaan heidän testiautonaan oli kuitenkin auto, joka oli tullut tehtaan putkesta aivan tuotannon alkuvaiheessa. Hän pyysikin lehteä testaamaan uudempaa Model 3:a.

“Nyt Model 3:n ajomukavuus on parantunut, tuulen aiheuttamaa melua on saatu vähennettyä ja olemme tehneet paljon muitakin pieniä parannuksia”, Musk kirjoitti.

Consumer Reports kertoi testaavansa mielellään auton uudelleen.

”Jos Tesla pystyy korjaamaan jarrut langattomalla tekniikalla ensimmäisenä autoteollisuudessa, otamme mielellämme automme uusintatestiin”, sanoo Consumer Reportsin autotestaamisen johtaja Jake Fisher Automotive Newsille.

NordLB:n tutkimusanalyytikko Frank Schwope kutsui raporttia erittäin huonoksi mainokseksi, joka voi pelottaa Teslan asiakkaita.

Muskin mukaan toiset Model 3:t pysähtyvät nopeammin kuin toiset, koska jarrutussysteemin kalibroinnin algoritmeissa on ollut pientä häikkää.

”Jos näin on, tulemme korjaamaan asian omalla kustannuksellamme. Kyse on todennäköisesti vain laiteohjelmiston säätämisestä, jonka voimme ratkaista ohjelmistopäivityksellä”, Musk sanoi.

Teslan ja Consumer Reportsin suhde on ollut ennenkin hieman kitkainen. Vuosi sitten lehti pudotti Teslan lippulaivamallin Model S:n rankkauksensa kärjestä, koska Tesla ei pystynyt asentamaan siihen hätäjarrutussysteemiä. Tesla kuitenkin asensi sen ja lehti korjasi asian. Lehti ei myöskään suositellut Model X crossoveria, vaan kutsui sitä enemmän näyttäväksi kuin käytännölliseksi.

GlobalData Retail -kuluttajatutkimusyhtiön toimitusjohtaja Neil Saunders uskoo, ettei Consumer Reportsin raportti häädä Teslan faneja pois.

”Pikemminkin se voi herättää epäilyksiä tavallisten autonostajien keskuudessa”, Saunders arvioi.

Julkaistu: 23.5.2018