Autot ja liikenne
Tuulilasi

Ekoauto 2013: Prius PHEV vei voiton

Ekoauto 2013: Prius PHEV vei voiton

Pistelasku näytti, että Toyota Prius oli kerännyt suurimman pistepotin selvällä erolla muihin. Toyota sai kaksoisvoiton, sillä Auris Hybridi vei toisen sijan. Honda Insight jäi vain pisteen päähän kolmanneksi.
Teksti Tapio Ketonen
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus
Mainos

Suurin yllätys vertailun tuloksissa oli se, että samasta perustekniikasta huolimatta Prius kulutti bensiiniä 0,95 l/100 km vähemmän kuin Auris. Selityksenä ei ollut sähkön latausmahdollisuus, sen vaikutus testimatkan kulutukseen oli vain 0,06 l/100 km.

Kulutuksessa ei mikään muu auto päässyt samoille litraluvuille Priuksen kanssa. Lähimpänä oli Focus diesel, mutta sekin poltti enemmän energiaa sisältävää dieseliä.

Arvosteluumme sisältyy pieni epäoikeudenmukaisuus, sillä perinteisellä epäsuoralla bensiinin suihkutuksella varustetuista autoista ei mitata hiukkaspäästöjä, eikä EU ole asettanut päästörajaa. Niitä kuitenkin syntyy myös näissä. Onneksi tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta järjestykseen kärkisijoilla.

Ekoautovertailun pitkät päivittäiset ajomatkat heikensivät Opel Amperan menestystä. Sähkön osuus Amperan energiankulutuksesta jäi vain 4,2 prosenttiin, ja sähköinen voimansiirto ei pysty hyötysuhteellaan kilpailemaan mekaanisen kanssa. Myös Ford Focus Ecoboost menestyi odotettua heikommin. Sen litramääräinen kulutus oli vertailun suurin. Tämä oli yllätys, sillä auto liikkui kuitenkin kevyesti ja pirteästi.

Ekoautoraati

Ekoauton valitsee Motiva Oy:n kokoama asiantuntijaraati, joka määrittää arvosteluperusteet ja valitsee mukaan otettavat autot. Tuulilasi vastaa käytännön toimenpiteistä, mittausten suorittamisesta ja tietojen hankkimisesta.

Päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi, puheenjohtaja Toimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi, sihteeri Johtava asiantuntija Juhani Intosalmi, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Professori Matti Juhala, Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu, Auto- ja työkonetekniikka Erikoistutkija Juhani Laurikko, VTT, Liikenteen energian käyttö ja ympäristövaikutukset Erikoistutkija Ari Nissinen, Suomen Ympäristökeskus Hallitusneuvos Mikael Nyberg, liikenne- ja viestintäministeriö Johtava asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy Professori (emeritus) Antti Saarialho Tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen, Tuulilasi

Aiemmat Ekoautot

1996 – Toyota Corolla 1.4 Ecotronic 1997 – Honda Civic 1.5 V-TEC 1998 – Seat Toledo TDI 1999 – Opel Corsa 1.0 Eco 2000 – Opel Corsa 1.0 Eco 2001 – VW Polo Classic TDI 2002 – Audi A2 1.2 TDI 2003 – Toyota Yaris D-4D 2004 – VW Passat TDI 2005 – Toyota Corolla 1.4 D-4D 2006 – Citroën C1, Peugeot 107 ja Toyota Aygo 2007 – Citroën Xsara Picasso HDi 2008 – Toyota Prius 2009 – Toyota Yaris 2010 – Skoda Octavia TDI GreenLine 2011 – Toyota Prius 2012 – Skoda Octavia TDI GreenLine 2013 – Toyota Prius PHEV

Julkaistu: 25.2.2013