Tuulilasi

Ehdotus: Mopoautot historiaan – henkilöautoon rajoitin ja takalasiin kuudenkympin lätkä!



Ehdotus: Mopoautot historiaan – henkilöautoon rajoitin ja takalasiin kuudenkympin lätkä!

Nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttö ollaan sallimassa alle 18-vuotiaille kuljettajille 1.1.2019 alkaen. Tuulilasi otti kantaa muutoksen puolesta viime syyskuun numerossaan.
Teksti Olli Koivusalo
Kuvat All Over Press, Kaisa Siren

Lue myös: Nopeusrajoitetut henkilöautot sallitaan ensi vuonna

Kuudenkympin lätkä – pääkirjoitus, Tuulilasi 10/2017

Miten tämä voi olla näin vaikeaa? Mopoautojen valmistajia ja jälleenmyyjiä lukuun ottamatta käytännössä kaikki ovat sitä mieltä, että niistä pitäisi päästä eroon. Poliitikot, autoalan järjestöt ja ylipäänsä kaikki tolkun ihmiset palaavat asiaan säännöllisin väliajoin, mutta mitään ei ikinä tapahdu. Koska EU, kuuluu vakiintunut selitys.

15–17-vuotiaat nuoremme joutuvat aina vain päristelemään teiden tukkona muovihäkkyröillä, joilla törmäys mihinkään rusakkoa suurempaan altistaa rakenteiden pettämiseen ja vakavaan loukkaantumisen riskiin.

45 km/h -kattonopeus johtaa normaalissa liikennevirrassa jatkuvasti turhiin ohitustilanteisiin. Noin 300 henkilövahinkoa vuodessa ei ole ihan vähän suhteessa mopoautojen määrään (8 054) ja niillä ajettuihin kilometreihin.

*

Onneksi mopoautot ovat kalliita ja niiden vakuutukset suorastaan poskettoman hintaisia.

Näin tekisi mieli sanoa, ellei tietäisi että ihan aitoon liikkumisen tarpeeseen niitä mopoautoja suomalaisissa perheissä hankitaan.

Reilulla kymppitonnilla saisi jo ihan oikean, kolariturvallisen nykyauton, mutta EU-lainsäätäjä suuressa viisaudessaan on päättänyt, että elektronisella rajoittimella varustettu henkilöauto ei nyt vaan käy.

Mopoautojen emämaa Ranska on pitänyt huolen siitä, että kaikki kansalliset järkiratkaisut katsotaan markkinoita vääristäviksi.

Orastava lupaus paremmasta saatiin heinäkuussa, kun komissaari Elżbieta Bieńkowska antoi ymmärtää, että EU ei asetu poikkiteloin, mikäli liikenneturvallisuutta halutaan parantaa sallimalla 16-vuotiaiden autoilu nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla.

Ja miten Suomessa asiaan reagoitiin? Liikenne-ja viestintäministeriö sekä Liikenteen turvallisuuvirasto Trafi lupasivat jatkaa asian selvittämistä…

*

Mitäpä jos nyt vain reippaasti päästettäisiin ne 16-vuotiaat rattiin, ruuvattaisiin autoon rajoitin ja retroiltaisiin takaikkunalle esimerkiksi kuudenkympin lätkä.

EU-setä olisi varmaan hyvin, hyvin vihainen.

Monessa EU-maassa, kuten Iso-Britanniassa, Irlannissa ja Unkarissa, saa muuten B-luokan ajokortin jo 17-vuotiaana, mutta Suomessa – no ei tietenkään.

Pistää miettimään, onko se EU tässä sittenkään se isoin ongelma.

Julkaistu: 25.1.2018