Terveys ja hyvinvointi
Apu

E-vitamiini suojaa soluja

E-vitamiini suojaa soluja

E-vitamiinilla on tärkeitä tehtäviä, mutta sen pitkäaikaisesta liikasaannista voi olla haittaa.
Teksti Apu-toimitus
Mainos

E-vitamiini löydettiin ensimmäisten vitamiinien joukossa vuonna 1922. E-vitamiini on antioksidantti eli hapettumisen estäjä, ja sitä on paljon hapelle altistuvissa soluissa ja kudoksissa, kuten punasoluissa ja keuhkoissa.

E-vitamiini suojaa solukalvojen monityydyttämättömiä rasvahappoja vapaiden radikaalien aiheuttamalta hapettumiselta ja ylläpitää solukalvojen rakennetta. Lisäksi se auttaa kolesterolitason säätelyssä.

Nimitys E-vitamiini tarkoittaa itse asiassa kahdeksan antioksidantin ryhmää. Ruoan E-vitamiinit koostuvat alfa-, beeta- ja gammatokoferolista sekä tokotrienoleista. Näistä tärkein ja parhaiten imeytyvä on alfatokoferoli.

Yleensä rasvaliukoiset vitamiinit kertyvät elimistöön, jos niitä nauttii suurempia annoksia kuin elimistön tarve on. Vaikka E-vitamiini on rasvaliukoinen, se ei kuitenkaan aiheuta myrkytysoireita suurinakaan annoksina.

Lyhytaikaisesta liikasaannista ei ole todettu olevan muitakaan kiistattomia haittoja, mutta erittäin suuret annokset voivat pitkällä aikavälillä lisätä hapettumisalttiutta ja verenvuototaipumusta.

Erittäin suurina annoksina E-vitamiini onkin seurantatutkimuksissa lisännyt hieman kuolleisuutta. Lisäksi E-vitamiini voi hyvin suurina annoksina heikentää muiden rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä.

E-vitamiinin keskimääräinen tarve miehillä on kuusi milligrammaa vuorokaudessa ja naisilla viisi. Saantisuositus miehillä on kymmenen milligrammaa vuorokaudessa ja naisilla kahdeksan. Saannin ylärajaksi on määritelty 300 milligrammaa. Se vastaa noin 450 IU:ta eli kansainvälistä yksikköä alfatokoferolia.

Suomessa aliravitsemuksen aiheuttamat vitamiinipuutokset ovat harvinaisia, ja aikuisten E-vitamiinin puutos liittyy tavallisesti rasvojen imeytymis- ja kuljetushäiriöihin. Puutos aiheuttaa anemiaa punasolujen hajotessa.

Keskosilla esiintyy joskus E-vitamiinin puutosta, koska heidän elimistöönsä ei ole ehtinyt muodostua E-vitamiinivarastoja. Puutoksen aiheuttamia hermostollisia oireita ovat tasapainoaistin heikkeneminen, lihasheikkous ja näkökentän häiriöt.

E-vitamiinia saa erityisesti kasviöljyistä, viljoista ja pähkinöistä. Ylivoimaisesti eniten sitä saa auringonkukkaöljystä, yli 60 milligrammaa sataa öljygrammaa kohden. Useimmista muista vitamiineista poiketen E-vitamiini ei tuhoudu lainkaan kypsennettäessä.

Teksti: Annukka Seppävuori

Lähteet: terveyskirjasto.fi, fineli.fi. yliopistonapteekki.fi, lpi.oregon­state.edu/infocenter/vitamins/vitamin, avoin.helsinki.fi/oppi­materiaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_vita_evita.shtml.

Julkaistu: 27.8.2014