Tuulilasi

Dieselkriitikko käänsi kelkkansa: "Autonvalmistajia ja kuluttajia rangaistaan nyt"



Dieselkriitikko käänsi kelkkansa: "Autonvalmistajia ja kuluttajia rangaistaan nyt"

Päästötestauksiin keskittyvän Emission Analyticsin toimitusjohtaja Nick Molden oli Volkswagenin päästöskandaalin jälkeen yksi voimakkaimmin dieselautoja kritisoineista henkilöistä. Nyt hän on kuitenkin tehnyt U-käännöksen asian suhteen.
Kuvat All Over Press

Yhtiön tuoreiden tiellä ajettujen testien mukaan uusimman teknologian dieselmoottorit täyttävät Euro 6 päästöstandardit (alle 80 mg typpioksideja / km).

”Jotkin uudet dieselmoottorit ovat aivan yhtä vähäpäästöisiä kuin bensiinimoottoritkin”, Molden sanoo Telegraphin mukaan.

Monessa maassa ollaan kieltämässä dieselit kokonaan, mikä on jo nyt saanut kuluttajat reagoimaan; dieselautojen myynti on romahtanut. Autoala on käärmeissään dieselien demonisoinnista, heidän datansa mukaan dieselautojen myynti on pudonnut vuodessa peräti 30 %.

”Uusista dieselautoista 5 % on jopa selkeästi alle tuon 80 mg:n rajan, jotkut päästävät jopa niinkin vähän kuin 60 mg typpioksideja kilometriä kohden. Kuluttajien mielikuvissa kaikki dieselit ovat jo leimaantuneet ”pahoiksi”, sillä asiasta on jauhettu niin valtavasti. Uskoisin, että tämä tulee romahduttamaan käytettyjen dieselautojen hinnat”, Molden arvelee.

Moldenin mukaan maiden hallitukset ovat ottaneet dieseleitä kohtaan perusteellisen väärän strategian.

”Autonvalmistajat ovat investoineet rajusti kehittääkseen yhä vähäpäästöisempiä dieselmoottoreita, nyt heitä sekä kuluttajia rankaistaan armotta.”

”Toki vain uusimmat dieselit – niistäkin vain osa – ovat hyvin vähäpäästöisiä.  Keskimääräinen tieliikenteessä oleva dieselauto on hiilidioksidipäästöjen osalta lähinnä kammottava”, Molden muistuttaa vanhoihin autoihin viitaten.

Britannian moottorinvalmistajien ja autokauppiaiden yhdistys SMMT kritisoi myös mielikuvia, joita dieselautoista on rakenneltu.

”Hallitusten pitäisi luoda selkeä strategia, jossa korostetaan vähäpäästöisiä vaihtoehtoja. Vääristyneet viestit ovat romahduttaneet automarkkinat. Moni vanhan saastuttavan dieselin omistaja ajaa edelleen mieluummin autollaan kuin ostaa uuden vähäpäästöisen dieselin”, SMMT:n edustaja kertoi lehdelle.

Julkaistu: 13.11.2017