Tuulilasi

Dieselin suosion hiipuminen näkyy Skodan uudessa konseptiautossa

Dieselin suosion hiipuminen näkyy Skodan uudessa konseptiautossa

Olisiko vihdoinkin maakaasun aika? Etenkin jos samasta autosta löytyy myös bensatankki ja sähkömoottori.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Skoda
Mainos

Skoda esittelee 6.3. alkavassa Geneven autonäyttelyssä mielenkiintoisen voimalinjakonseptin. Skoda Karoqia pienempi ja uuden VW Polon kanssa samalle pohjalevylle pohjautuva Vision X -konsepti kulkee peräti kolmen polttoaineen voimin.

Auton keulalla on 1,5-litrainen bensaturbo, jota ruokitaan joko pienestä polttoainetankista tai vaihtoehtoisesti kahdesta auton alla olevasta kaasusäiliöstä. Tähän asti kaikki siis normaalia. Erikoisuus on se, että taka-akselilta löytyy myös maltillinen 20 kW tehoinen sähkömoottori, joka tukee polttomoottoria mutta tekee tarvittaessa Vision X:stä myös nelivetoisen.

Skoda ei ole ilmoittanut auton tarkempia teknisiä tietoja, eli ei sen paremmin polttoaine- kuin kaasusäiliöidenkään kokoa. Näin ollen auton toimintamatka on arvailujen varassa, kuten ovat myös CO2-päästöt. Ne jäänevät kuitenkin jonnekin noin 30 g/km tasolle.

Kyseessä on kuitenkin konsepti, jolla on tarkoitus herättää vain huomiota ja keskustelua. Se kuitenkin tiedetään, että sähkömoottori saa voimansa kahdesta yhteensä 1,5 kWh kapasiteetin omaavasta akusta eli akkuja ei ladata pistokkeesta vain ainoastaan ajon aikana jarrutusenergiaa talteen ottamalla. Tämä on fiksua.

Fiksua on myös maakaasun nostaminen esille vaihtoehdoksi tulevaisuutta varten. Bio- tai maakaasu on edelleen hyvin potentiaalinen vaihtoehto niissä paikoissa, missä kaasua on helposti saatavilla. Tosin kaasua voidaan tarvittaessa tehdä myös synteettisesti uusiutuvista energialähteistä eli tuulesta ja aurinkoenergiasta.

Skoda tukeutuu tässä Audin e-gas-projektiin. Siinä valmistetaan uusiutuvasta energiasta vetyä, johon lisätään ilmakehästä otettua hiilidioksidia, ja tämän tuloksena syntyy metaania. Toki energia voidaan tankata suoraan myös sähköauton akkuihin tai vaihtoehtoisesti myös laittaa pelkkää vetyä polttokennoautojen säiliöön. Yhdestä voimalasta syntyy siis kolmea eri polttoainetta.

Nyt kun dieselin asema muodostuu yhä tukalammaksi, eikä autoileva maailma muutu yhdessä yössä sähköiseksi, vaihtoehtoja varmasti tarvitaan. Myös polttokennoautojen tulevaisuus näyttää taas kerran astetta valoisammalta.

Julkaistu: 28.2.2018