Tuulilasi

Datsun palaa maailmankartalle hienostelematta



Datsun palaa maailmankartalle hienostelematta

Ensimmäinen malli on pikkauto Go, mutta mallisto laajenee pian.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola

Nostalgiaan taipuvien suomalaisten ei kannata kuitenkaan korkata vielä kuohujuomapulloja. Pääosin Nissan Micran tekniikalle rakentuva Go tulee myyntiin ensi vuonna Intiassa, Etelä-Afrikassa, Indonesiassa sekä Venäjällä.

Ensi-istumalta Go vaikuttaa fiksulta tuotteelta. Sisustus on pelkistetty, muttei turhan karu. Moottorin virkaa ajaa kolmisylinterinen 1,2-litrainen bensakone. Mitoiltaan auto on hyvin lähellä Micraa. Alhaiset tuotantokustannukset näkyvät tuotteessa, Gon varustelu ei sisällä sen paremmin ABS-jarruja kuin turvatyynyjäkään.

Nissanin mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan halpa-auto vaan kehittyvien maiden nousevalle keskiluokalle tarkoitettu kompakti ja luotettava kulkupeli. "Kehitysmaissa" mukavuus ja hinta ajavat vielä turvallisuuden edelle. Gon hinnat alkavat Intiassa alle neljä lakhista (400 000 rupiaa = n. 4 600 e).

Maailma on jakautunut tällä hetkellä kahtia, ja ääripäät tekevät tulosta. Valtaosa isojen autokonsernien tuloksesta kertyy ns. premium-tuotteiden myynnistä, mutta myös halpisautot myyvät. Hyvä esimerkki tästä on Datsunin kanssa samaan konserniin kuuluva Dacia. Myös länsimaissa arvostetaan halpoja ja järkeviä tuotteita. Ja vaikka Go on karu, modernilla turvatekniikalla varustettuna sen voisi kuvitella kelpaavaan Eurooppaankin.

Julkaistu: 2.9.2013