Tuulilasi

Daimlerin pääjohtaja vaihtui - yhtiökokouksen keskiössä kestävä kehitys, tehokkuus ja tulevaisuuden liikkuminen


Osakkeenomistajat hyväksyivät kokouksessa esityksen Daimlerin uudesta -konsernirakenteesta. Sen mukaisesti yhtiössä on jatkossa kolme itsenäistä liiketoiminta-aluetta, joiden emoyhtiönä toimii Daimler AG. Uuden konsernirakenteen on määrä tulla voimaan 1.11.2019.
Kuvat Veho

Henkilö- ja pakettiautoliiketoiminnasta vastaa perustettava tytäryhtiö Mercedes-Benz AG ja kuorma- ja linja-autoliiketoiminnasta perustettava tytäryhtiö Daimler Truck AG. Rahoituspalveluja tarjoava Daimler Financial Services toimii nimellä Daimler Mobility AG 24.7. alkaen. Emoyhtiö Daimler AG vastaa jatkossa hallinnosta, konsernistrategiasta sekä koko konsernin laajuisista palveluista.

”Olemme rakentaneet yhtiömme vahvaksi siksi, että voimme ottaa johtavan roolin vielä paljon suuremmassa tehtävässä: autoteollisuuden muutoksessa. Oma muutosprosessimme on jo täydessä vauhdissa ja käsittää niin tuotteemme, teknologiamme, liiketoimintamallimme ja yhtiömme koko toimintakulttuurin”, Daimler AG:n pääjohtaja Dieter Zetsche kiteytti.

Uuden konsernirakenteen tavoitteena on nykyistä joustavampi, nopeammin reagoiva ja kunkin tytäryhtiön omiin toimintoihin vahvemmin keskittynyt hallintomalli. Muutos on suurin Daimlerin 130-vuotisessa historiassa ja koskee kaikkiaan 800 eri yksikköä 60 maassa. Saksassa muutosten piirissä on yhteensä 130 000 työntekijää.

”Haluamme uudella yhtiörakenteella tarjota työntekijöillemme pitkän aikavälin perspektiivin. Tästä on sovittu yhdessä työntekijöiden edustajien kanssa. Uusi yhtiörakenne takaa, että sekä yhtiö että sen työntekijät voivat toimia menestyksellisesti tulevaisuudessa”, Daimlerin hallintoneuvoston puheenjohtaja Manfred Bischoff vakuuttaa.

”Daimler aikoo olla uuden liikkumisen aikakauden johtava toimija. Tämä vaatii meiltä innovatiivisuutta ja joustavuutta. Vain niin voimme reagoida nopeasti muutoksiin, hyödyntää uudet liiketoiminnan kasvumahdollisuudet ja pysyä menestyksen polulla myös tulevaisuudessa”, Bischoff jatkaa.

Taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden varmistamiseksi tuotannossa ja toiminnassa Mercedes-Benz on asettanut itselleen kovat, mutta realistiset tavoitteet. Ambition 2039 –niminen toimintasuunnitelma kattaa kaikki liiketoiminta-alueet auton koko tuotantoketjussa – alkaen raaka-aineiden kestävästä käytöstä, ympäristömääräysten noudattamisesta ja päätyen tietosuojan vahvistamiseen ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.

”Keskiössä on vähäpäästöinen auto, sillä jatkossakin ajoneuvojen määrä lisääntyy maailmanlaajuisen kysynnän kasvaessa. Päästöjä on siis vähennettävä vieläkin nopeammin. Meille Pariisin ilmastosopimus on enemmän kuin sitoumus – se on vakaumus”, Dieter Zetsche linjasi.

Daimlerin tavoitteena on täysin CO2-neutraali autonvalmistuksen tuotantoketju vuoteen 2039 mennessä.

Uusi pääjohtaja Ola Källenius aloitti 5-vuotisen kautensa

Daimlerin hallituksen puheenjohtajana (yhtiön pääjohtajana) ja Mercedes-Benz Carsin johdossa yli 13 vuotta toiminut Dr. Dieter Zetsche luovutti yhtiökokouksessa vetovastuun seuraajalleen, ruotsalaiselle Ola Källeniukselle (kuvassa). Kahden vuoden pakollisen jäädyttelyvaiheen jälkeen Zetscheä tullaan esittämään Daimlerin hallintoneuvoston jäseneksi vuodesta 2021 alkaen.

”Poikkeuksellinen johtaja on lähdössä. Zetsche on ollut avainroolissa Daimlerin kehityksessä, oli kyse sitten välttämättömästä irtautumisesta Chryslerista, vuosien 2008-2009 talouskriisin nujertamisesta tai tuotteiden ja niiden muotoilun uudistamisesta. Zetsche on paitsi motivoinut koko henkilökunnan tavoitteenaan premium-autonvalmistajien ykköstila, myös onnistunut tavoitteen toteuttamisessa jo vuonna 2016 – neljä vuotta ennen määräaikaa. Hän ansaitsee jakamattomat kiitoksemme”, Manfred Bischoff sanoo.

Vuonna 1995 Daimlerille tullut Ola Källenius aloittaa pääjohtajana ja Mercedes-Benz Carsin johtajana välittömästi yhtiökokouksen jälkeen. Hänen sopimuksensa on viisivuotinen.

”Nimitämme tehtävään kokeneen, kansainvälisesti tunnetun ja menestyneen johtajan talon sisältä, joka osaa myös inspiroida työtovereitaan ja työntekijöitään kohti yhteisiä tavoitteita”, Bischoff linjaa.

Källeniuksen seuraajaksi Daimlerin tutkimus- ja kehitysjohtajaksi on nimitetty Markus Schäfer. Yhtiöstä ja sen johtoryhmästä eroavaa talousjohtaja Bodo Uebberia puolestaan seuraa tehtävässä ja johtoryhmän jäsenenä Harald Wilhelm. Osakkeenomistajien edustajiksi hallintoneuvostoon nimitettiin uudelleen Siemensin toimitusjohtaja Joe Kaeser sekä Bernd Pischetsrieder, joka on toiminut aikaisemmin BMW:n ja Volkswagenin toimitusjohtajana. Molemmat ovat kuuluneet Daimlerin hallintoneuvostoon vuodesta 2014 alkaen.

Yhtiökokous hyväksyi myös esityksen 3,25 euron suuruisesta osingosta osaketta kohti. Määrä on toiseksi suurin Daimlerin historiassa. Viime vuonna osinkoa maksettiin 3,65 e/osake. Yhteensä Daimler maksaa osinkoja omistajilleen tänä vuonna 3,5 miljardia euroa.

Julkaistu: 27.5.2019