Autot ja liikenne
Tuulilasi

Daimlerin ja Volvon johtajat kyseenalaistavat Geelyn tavoitteet

Daimlerin ja Volvon johtajat kyseenalaistavat Geelyn tavoitteet

Daimlerin ja Volvon johtajat kyseenalaistavat kiinalaisen Geelyn tavoitteet muodostaa allianssi, joka jakaisi teknologisia salaisuuksia keskenään. Volvon jo aiemmin omistanut Geely hankki hiljattain niin paljon Daimlerin osakkeita, että siitä tuli yhtiön suurin osakkeenomistaja.
Kuvat All Over Press
Mainos

Geelyn perustaja ja johtaja Li Shufu (kuvassa) on kertonut tavoitteekseen päästä kiinni Daimlerin teknologiseen tietämykseen etenkin autonomisen ajamisen ja sähköautoteknologian osalta.

Geneven autonäyttelyssä sekä Daimlerin että Volvon johtoporras kyseenalaisti yhtälön; miten omistussuhteet voivat toimia niin, että kukaan ei vaaranna omaa itsenäisyyttään itse kehittämiensä teknologioiden suhteen?

”Tämän pitäisi olla kaikille win-win-tilanne, mutta jos Volvo ja Geely pääsevät käsiksi Mercedeksen teknologiaan, se ei ole meidän kannaltamme enää win-win", sanoo nimetön lähde Mercedeksen johtokunnasta Reutersille.

Damlerin pääjohtaja Dieter Zetsche toivotti Geneven autonäyttelyssä uuden ison osakkeenomistajan tervetulleeksi, mutta melko varovaisin sanankääntein.

”Tarkastelemme huolella kaiken, mitä uusi partnerimme meiltä toivoo.”

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson puolestaan on sitä mieltä, että tilanne on hankala siksi, että Geely omistaa ison siivun Volvo Trucksista, jonka kova kilpailija Daimler Trucks on.

”Rekkabisneksessä Volvo ja Daimler ovat todella kovia kilpailijoita. Jopa kovempia kuin me ja Daimler henkilöautopuolella. Yhteistyön tekeminen ei tule olemaan yksinkertaista”, Samuelsson sanoo.

 ”Isot yritykset ovat kovin haluttomia jakamaan teknologisia salaisuuksiaan, etenkin sellaisia, joiden he uskovat olevan ratkaisevia tulevaisuudessa.”

Volvon kohdalla teknologinen vahvuus on autonomiassa.

 ”Jos olet sitä mieltä, että voit tehdä sen itse paremmin kuin muut, miksi haluaisit jakaa tietosi kenenkään kanssa?”, Samuelsson kysyy.

Tavanomaisemmilla alueilla kuten jarruissa, vaihteistoissa ja niin edelleen yhteistyön tekeminen on helpompaa.

”Nämä teknologiat voidaan jo nyt ostaa, ja monesti ostetaankin, joltakin tavarantoimittajalta. Niiden osalta kaikille hyödyllisen allianssin muodostaminen on hankalaa.”

Viime viikolla kävi ilmi, että Geely yritti ostaa ison osan myös Fiat-Chryslerista ennen Daimlerin osakkeiden hankkimista. FCA:n johtaja Sergio Marchionne otti Genevessä kantaa asiaan.

 ”Me käymme samanlaisia neuvotteluja vähän väliä, se on täysin normaalia liiketoimintaa. Me emme vain kokeneet tarvitsevamme kiinalaista sijoittajaa”, Marchionne kertoi.

Julkaistu: 8.3.2018