Tuulilasi

Daimler-pomo kritisoi autonomiahypetystä: "Turvallisuus on valtavan suuri haaste"


Daimlerin kehitys- ja tuotantojohtajan Markus Schäferin mukaan auto- ja teknologiateollisuus eivät ymmärrä, kuinka kova haaste on tehdä täysautonomisista autoista turvallisia. Hän uskoo, ettei niitä nähdä vielä pitkiin aikoihin liikenteessä.
Kuvat Waymo

Niin auto- kuin teknologiateollisuuskin ovat jo luukuttaneet paljon uutisia täysautonomisten autojen läpimurrosta.

”Me kaikki aliarvioimme valtavia haasteita, mitä edessämme on täysautonomian suhteen. Suurin haaste on mielestäni se, että autojen on oltava täydellisen turvallisia. Oikeastaan kaikki on siitä kiinni. Meidän on pystyttävä osoittamaan, että auto suoriutuu sille kuuluvista tehtävistä ihmistä paremmin”, Schäfer sanoo Car Advicelle.

Vaikka Daimler on tehnyt kehitystyötä kuusi vuotta ympäri maailman ja käyttänyt autonomiaprojektiinsa miljardeja euroja, haasteet ovat edelleen valtavia. Silti etenkin Waymo ja Tesla ovat antaneet vahvasti ymmärtää, että täysautonomiset autot ovat vain ajan kysymys.

”Täysautonomian avain on sensoriteknologia, mihin tarvitaan valtavasti tekoälyyn perustuvaa softaa. Kysymys kuuluu, kuinka pitkälle tutkilla ja sensoreilla voi havainnoida ympäristöä ja mitä kaikkea ne voivat nähdä. Me ainakin pidämme turvallisuutta aivan ykkösasiana, joten kaiken on oltava täydellisen luotettavaa”, Schäfer sanoo.

”Otan esimerkin eräästä amerikkalaisesta autonvalmistajasta, minkä joku saattaa arvatakin. Heidän autonsa katolla on tutka, joka maksaa yhtä paljon kuin muu auto yhteensä. Ilman muuta tämä on valmistajille myös kustannuskysymys. Autonomian 4 ja 5 tasolle ei päästä, ellei kehitystä tehdä vielä valtavan paljon.”

Schäfer painottaa yhä lisää turvallisuutta, josta ei voi tinkiä yhtään.

”Mikä on riittävä, kun mietitään autonomisten autojen turvallisuutta? Onko se 99 % vai 99,9 % varmuus? Siinä on valtava ero, ainakin Daimlerin mielestä. Tämä on kaikessa yhtiömme perusfilosofia. Me tiedämme erittäin hyvin jo, mitä ihminen pystyy tekemään auton ratissa. Sen kopioiminen automaatiolla on aivan valtavan suuri haaste.”

Julkaistu: 14.9.2019