Apu

D-vitamiinin yksilöllistä tarvetta tutkitaan - eri ihmisille eri suositusannostus

D-vitamiinin yksilöllistä tarvetta tutkitaan - eri ihmisille eri suositusannostus

D-vitamiinilla ei ehkä pitäisikään olla yleistä annossuositusta.
Teksti Apu-toimitus
Mainos

D-vitamiini on osoittautunut hormonien tavoin toimivaksi moniottelijaksi. Sille on reseptoreja muun muassa lihaksissa, aivoissa ja suolistossa. Luustovaikutusten lisäksi elimistön hyvä D-vitamiinistatus saattaa esimerkiksi parantaa vastustuskykyä ja ehkäistä kaatumisia.

Moni on alkanut käyttää isoa annosta D-vitamiinia terveyshyötyjen toivossa. Ilmeisesti D-vitamiini on aiemmin ajateltua turvallisempi ravintolisänä, vaikka se rasvaliukoisena varastoituukin elimistöön. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, mitkä olisivat veren optimaaliset D-vitamiinitasot parantamaan elimistön toimintaa ja ehkäisemään eri sairauksia. Viranomaiset varoittelevat suurista, esimerkiksi 100 mikrogramman päiväannoksista, koska niiden pitkäaikaisen käytön turvallisuudesta ei ole varmuutta.

Parhaillaan Itä-Suomen yliopiston FIND-tutkimuk­ses­sa selvitetään suosituksia suurempien D-vitamiini­annosten vaikutuksia muun muassa luustoterveyteen sekä sydän- ja verisuoni­tautien, syöpien, tyypin 2 diabeteksen ja masennuksen riskiin. Tähän mennessä saadut tulokset viittaavat siihen, että geenitoiminnan aktivoimiseksi eri ihmiset saattavat tarvita eri annoksen D-vitamiinia, ja siten sen saanti tulisi mahdollisesti räätälöidä yksilöllisesti.

Lue myös:

Elinvoimaa vitamiineista - tiedätkö, mitä vitamiineja saat ruoasta ja mitkä kannattaa napsia purkista?

Teksti Katriina Ylönen

Julkaistu: 4.2.2018