Tuulilasi

Continental jakautumassa sähköisen ja autonomisen murroksen edessä

Continental jakautumassa sähköisen ja autonomisen murroksen edessä

Auton komponentteja ja renkaita valmistava Continental kertoo suunnittelevansa rakenteellista uudistusta ollakseen vahvemmin mukana autoteollisuuden muutoksessa sähköiseksi ja autonomiseksi.
Kuvat All Over Press
Mainos

Continental aikoo perustaa holding-yhtiön ja perustaa erillisiä kannattavia yksiköitä; omansa rengasbisnekselle, omansa kaikille eri toiminnoille. Samalla Continental kaavailee yhteistyötä eräiden kilpailijoidensa kanssa, sisäpiirin lähde kertoo Bloombergille.

”Neuvottelut ovat vasta alkuvaiheessa, kaikki on yhä auki. Mietimme vielä, millaisia ratkaisuja meidän pitäisi tehdä”, sanoo Continentalin sijoittajasuhteista vastaava johtaja Rolf Woller.

”Vielä meillä ei ole mitään virallista kerrottavaa.”

Autoalan isossa murroksessa monet muutkin yhtiöt kuten Daimler, Delphi ja Autoliv ovat tehneet rakenteellisia uudistuksia.

Continentalin rakenteellinen uudistus vaatii 45 % sen osakkeista omistavan Schäfflerin suvun hyväksynnän.

Tällä hetkellä 44 miljardin liikevaihtoa pyörittävällä Continentalilla on kaksi eri divisioonaa. Autopuoli valmistaa auton koreja, osia, sisustuksia ja isoja moottoreita, rengasosasto toimii omana yksikkönään.

Daimler kertoi lokakuussa jakavansa yhtiön kolmeen eri osaan vuoteen 2019 mennessä.

Continental ja Delphi ovat neuvotelleet yhteistyöstä moottoripuolella. Sanford Bernsteinin analyytikon Max Warburtonin mukaan sijoittajat ovat innostuneita tällaisista jakosuunnitelmista. Hänen mukaansa Continentalin tulisi viedä suunnitelmansa maaliin asti.

”Mielesätni Continentalin pitäisi jakaa itsensä osiin, nykyinen rakenne ei ole toimiva tulevaisuudessa”, Warburton sanoo.

Automotive News Europen mukaan Continental on sijalla 5 maailman autonosien valmistajien rankingissa 32,6 miljardin dollarin osien myynnillään vuonna 2016.

Julkaistu: 10.1.2018