Mondo

Concierge: Tyhjän koneen mysteeri



Concierge: Tyhjän koneen mysteeri

Mitä lentohenkilöstö tekee, kun kone lentää tyhjänä? Concierge otti asiasta selvää.
Teksti Mondon toimitus
Kuvat Rami Niemi

Kun kone lentää tyhjänä eli ilman asiakkaita, henkilökunta järjestää valtavat bileet. Koko matkustamo koristellaan kohdemaan mukaisesti, myyntiin tarkoitetut alkoholijuomat kaivetaan esiin ja stuertit ja lentoemännät juhlivat vähissä vaatteissa kuin viimeistä päivää.

Tai näin olisi kiva kuvitella.

Oikeasti jokainen lentoyhtiö pyrkii lentämään mahdollisimman vähän tyhjillä koneilla, mutta aina se ei ole mahdollista. Finnairin mukaan koneet lentävät ilman asiakkaita vain silloin, kun matkanjärjestäjän kausi on alkamassa tai loppumassa – tavallisesti siis keväisin ja syksyisin. Kone palaa tyhjänä Suomeen, kun ensimmäiset asiakkaat on viety kohteeseen. Kun lomakausi on päättymässä, tyhjä kone hakee viimeiset lomalaiset.

Kun koneessa ei ole asiakkaita, matkustamohenkilökunta tekee paperitöitä, lepäilee, juttelee tai lueskelee – kuka mitäkin. Koneen ohjaamossa työskennellään kuten millä tahansa lennolla.

Sen sijaan perillä lomakohteessa matkustamohenkilökunta bilettää kuin viimeistä päivää. Leposääntöjen mukaan henkilökunta ei voi lentää kahta pitkää vuoroa putkeen. Pisimmillään lomalentojen kapteenit, stuertit ja lentoemännät joutuvat odottamaan kotiinpaluuta viikon esimerkiksi Thaimaassa. Tosin lyhyemmillä lennoilla henkilökunta tuskin ehtii maissa käydä. 

Mondon Concierge palveluksessanne. Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii tarpeeksi uskottavan vastauksen. Lähetä kysymyksesi palautelomakkeen kautta tai mondo@a-lehdet.fi

Julkaistu: 4.9.2013