Mondo

Concierge: Miksei aamiainen kuulu hintaan?

Concierge: Miksei aamiainen kuulu hintaan?

Tällä kertaa Mondon matkailuasiantuntija Conciergelta kysytään, miksi aamiainen ei enää kuulu hotellihuoneen hintaan.
Teksti Concierge
Kuvat Rami Niemi
Mainos

Kysytäänpä asiaa Ari Björkqvistiltä, joka vetää hotelli-, ravintola- ja matkailualan koulutusyksikköä Haaga-Heliassa.

"Suomessa aamiainen on kuulunut huoneen hintaan vuosikymmeniä", Björkqvist sanoo. "Meillä on totuttu ilmoittamaan huonehinta kokonaisuudessaan, niin että se sisältää kaiken, myös verot. Monissa maissa ilmoitetaan usein vain yön nettohinta."

Toki eri puolilta maailmaa löytyy hotelleja, joissa aamiainen sisältyy halvimpaankin hintaan. Joillekin ketjuille se voi olla myyntivaltti. Hotellille on kuitenkin usein kannattavampaa myydä aamiainen lisäpalveluna kuin leipoa se hintaan mukaan.

Kymmenen viime vuoden aikana suomalainen hotellikulttuuri on kansainvälistynyt ja huoneita on ruvettu myymään ilman aamiaista.

Myös netillä on ollut merkittävä vaikutus. Suurin osa varauksista tehdään nykyään sähköisesti, ja verkossa palvelut on totuttu pilkkomaan osiin. Halvin tuote on pelkkä huone, pienellä korotuksella pakettiin saa aamiaisen.

Concierge näkee yhteyden halpalentoyhtiöiden aloittamaan trendiin, jossa jokainen palvelu eritellään ja muutetaan maksulliseksi. Siinä on hyvät puolensa: jos et ole tottunut syömään aamiaista, et maksa turhasta. Mutta kuinka pitkälle hotellit ovat valmiita menemään? Osa on ryhtynyt jo laskuttamaan matkalaukkujen säilytyksestä ja pyyhkeistä.

Mondon Concierge palveluksessanne. Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii tarpeeksi uskottavan vastauksen. Lähetä kysymyksesi palautelomakkeen kautta tai mondo@a-lehdet.fi  

Julkaistu: 9.12.2015