
Jos lentoyhtiö hävittää laukut matkalla määränpäähän, kuka korvaa vahingon?
Concierge pelaa varman päälle ja pukee Speedot alle jo kotona. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan lentoyhtiö on velvollinen korvaukseen, jos matkatavarat viivästyvät, vahingoittuvat tai häviävät. Korvauksen enimmäismäärä on noin 1 220 euroa.
”Jos laukku ei tule samalla lennolla, kannattaa täyttää välittömästi lentokentällä Property Irregularity Report eli PIR-lomake”, sanoo viraston ylitarkastaja Satu Toepfer.
Kun laukku on myöhässä, lentoyhtiön kuuluu korvata välttämättömät hankinnat, kuten hygieniatuotteet. Jotkut yhtiöt tarjoavat välttämättömyystarvikepakkauksen.
Jos matkalaukkua ei näy eikä kuulu, se katsotaan kadonneeksi vasta 21 vuorokautta lennon saapumisesta. Silloin sisällöstä voi hakea korvausta. Korvausvaatimukseen kannattaa liittää PIR-lomake, luettelo tavaroista, niiden arvosta sekä hankinta-ajankohdasta. Korvausvelvollisuus perustuu kansainvälisiin sopimuksiin ja koskee melkein kaikkia lentoyhtiöitä.
”Joskus voi olla viisasta kääntyä myös oman vakuutusyhtiön puoleen, varsinkin jos kadonneiden tavaroiden arvo ylittää korvauksen enimmäismäärän tai lentoyhtiöltä on vaikea saada korvausta”, Toepfer sanoo.
Loppuun Conciergen hyvän ystävän Jan-Erikin vinkki: pue matkustamoon kalastusliivi. Sen taskuihin mahtuu kaikki hammasharjasta Speedoihin.
Mondon Concierge palveluksessanne. Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii tarpeeksi uskottavan vastauksen. Lähetä kysymyksesi palautelomakkeen kautta tai mondo@a-lehdet.fi