Tuulilasi

Citroenilla isoja ongelmia Euroopan ulkopuolella

Citroenilla isoja ongelmia Euroopan ulkopuolella

Citroenin myynti Euroopan ulkopuolella on vain 27 %. Pääjohtaja Linda Jacksonin mukaan tavoite on kasvattaa se 45 prosenttiin.
Kuvat All Over Press
Mainos

Varsinkin Kiinan valtavilla automarkkinoilla Citroenin myynti romahti 47,3 % viime vuonna. Vuoden 2012 eurooppalaisen automyyntikriisin jälkeen Citroen on ollut koko ajan riippuvaisempi Kiinan markkinoista.

Citroen on lanseerannut Kiinassa monta mallia, mutta sen segmentointi ei ole mennyt aivan putkeen. Kiinalaiset ovat erityisen kiinnostuneita SUV:eista, niitä Citroen ei ole kyennyt sinne riittävästi tuottamaan. Kysyntä on siirtynyt nopeasti porrasperäisistä SUV:eihin. Monet kiinalaisvalmistajat ovat lanseeranneet maassa paljon edullisia SUV:eja.

Citroen lanseerasikin kesällä C5 Aircross SUV:n Kiinassa, samalla se järjesteli uudelleen jälleenmyyntiverkostonsa. Jälleenmyyjien määrä laski 450:stä 390:een. Kun tämä muutos tehtiin heinäkuussa, myynti alkoi nousta ja Citroenin markkinaosuus Kiinassa nousi 0,3 %.

“Onneksemme myyntimme Euroopassa on samaan aikaan kasvanut, kun se on Kiinassa laskenut. Mutta toki tämä vain alleviivaa sitä, että tarvitsemme jatkossa globaalia kasvua ja malliportfoliomme on saatava balanssiin. Euroopan ulkopuolinen myyntimme on nyt 27 %, haluamme, että se on vuonna 2020 noin 30 % ja pitkällä tähtäimellä 45 %”, pääjohtaja Jackson sanoo.

”Näen kasvumahdollisuuksia Kiinan lisäksi etenkin Iranissa ja Latinalaisen Amerikan maissa.”

Julkaistu: 8.2.2018