Tuulilasi

Citroen Berlingon tarina – kaikki alkoi jo 1950-luvulla

Citroen Berlingon tarina – kaikki alkoi jo 1950-luvulla

Uudistuneen Citroën Berlingon juuret juontavat pitkän matkaa aina 1950-luvulle asti. Maaliskuussa 2018 Geneven autonäyttelyssä Berlingosta nähdään kolmas sukupolvi.
Kuvat Citroën
Mainos

1950 – CITROËN 2CV VAN

Jo Citroën-tuotermerkin syntyajoista asti André Citroën ymmärsi, mikä merkitys on tarjota kuluttajille vaihtoehtoja näiden erilaisiin tarpeisiin.

1950 julkaistiin Citroënin ikonisesta 2CV-mallista pakettiauto. Etuvetoinen ja pienikokoinen 2CV van toi tullessaan jotain uutta, sen yhdistäessä parhaat ominaisuudet niin käytännöllisestä kuin taloudellisesta autosta. Ajan myötä siitä tuli yksi 1900-luvun merkittävimmistä menestystarinoista omassa kategoriassaan. Autoalan historiaan se on jäänyt ensimmäisenä massatuotettuna etuvetoisena pakettiautona. Maaliskuusta 1951 aina maaliskuuhun 1978 2CV vania tuotettiin yhteensä 1,246,335 kappaletta ja siitä muodostui kulttiesine, joka on keräilijöiden suosikkeja vielä tänäkin päivänä ympäri maailmaa.

Pian 2CV vanin markkinoille tulon jälkeen, 1950-luvun puolivälistä alkaen, eri tarvikevalmistajat ryhtyivät tuottamaan siihen varusteita, joilla mallista sai muokattua erityisesti aktiiviseen elämäntapaan soveltuvan, Leisure Activity Vehicle (LAV) -segmentin edeltäjän. Citroënin tehtaalla Belgiassa valmistettiin 2CV van:sta Weekend-versiota, jota voidaan kutsua nykyisen Berlingon suoraksi esi-isäksi.

1978 – CITROËN ACADIANE

Vuonna 1978 2CV van korvattiin Acadiane-mallilla. Acadiane oli 2CV van varustettuna Dyane-etupäällä. Acadianea tuotettiin yhdeksän vuoden aikana yhteensä 235,393 kappaletta ja se oli ensimmäinen malli, josta lanseeraukseen ehti myös nestekaasuversio juuri ennen mallin tuotannon loppumista vuonna 1987.

1984 – CITROËN C15

Kaksi-sylinteristen 2CV- ja Acadiane-mallien seuraajaksi vuonna 1984 markkinoille tuotiin C15.  Voimalähteenä toimi vesijäähdytetty nelisylinterinen moottori. C15 perustui vuonna 1978 esiteltyyn Citroën Visaan ja se pysyi mallistossa pitkään: tuotanto jatkui aina vuoteen 2006 asti, eli kymmenen vuotta rinnakkain ensimmäisen Berlingon esittelyn jälkeen. C15-mallia tuotettiin kaiken kaikkiaan 1,181,471 kappaletta ja se melkein ylitti 2CV vanin suosiollaan. Myynninedistäjinä toimivat myös C15:een saatavilla olleet dieselmoottorit.

1996 – ENSIMMÄINEN CITROËN BERLINGO

Heinäkuussa 1996 ravisutti Citroen jälleen markkinoita julkistaessaan oman aikansa innovaatioita täynnä olevan ensimmäisen sukupolven Berlingon. Puoliksi hatchback ja puoliksi tila-auto, uusi Citroën oli monikäyttöinen malli. Erityisesti perheille ja eri harrastuksiin soveltuva Multispace-malliversio todisti olevansa todellinen myyntimenestys ja se houkutteli kuljettajia, jotka toivoivat lisää tilaa ja käyttöominaisuuksia perinteiseen hatchbackiin verrattuna mutta perinteistä hyötyautoa pienemmässä koossa. Mallin myötä markkinoille syntyi uusi segmentti: LAV, Leisure Activity Vehicle.

Berlingon ensimmäistä versiota valmistetaan yhä Argentiinan ja Brasilian markkinoille ja tähän päivään asti sitä on valmistettu yhteensä noin 1,200,000 kappaletta. Julkistamisensa jälkeen vuonna 1996 valmistuksessa on ollut useita eri versioita, kuten Berlingo Grand Large, Plage –konseptiauto tai Berlingo Bulle, joka juonsi vanhasta 2CV:sta.

C15:n tavoin Berlingoa on valmistettu eri käyttövoimalla maakaasusta sähköön sekä nelivetona. 1999 Geneven autonäyttelyssä Citroën esitteli kokeellisen version nimeltä Berlingo Dynavolt. Tämä erittäin vähäpäästöinen malli yhdisti sähkömoottorin sekä maakaasulla käyvän polttomoottorin. Vuonna 2000 Berlingoon lisättiin Modutop-säilytysjärjestelmä optimoimaan matkustamon tilankäyttöä. Vuonna 2002 malli koki täydellisen uudistuksen ja 2003 puolestaan tuotiin markkinoille maastoversio, XTR.

2008 – CITROËN BERLINGON TOINEN SUKUPOLVI

2008 Berlingosta lanseerattiin uusi sukupolvi ja uudistuksen mukana varustelumahdollisuudet lisääntyivät runsaasti. Nyt saatavana olivat muun muassa kolme erillistä takaistuinta, avautuvat takaikkunat sekä uusiutunut Modutop-järjestelmä.

Pitoa ja hallittavuutta parantava Grip Control tuotiin markkinoille vuonna 2009 ja vuonna 2013 nähtiin autosta sähköversio.

Keväällä 2015 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin faceliftin saanut toisen sukupolven Berlingo.

2018 – CITROËN BERLINGON KOLMAS SUKUPOLVI

Nyt tekee uudistunut, kolmannen sukupolven Citroën Berlingo ensimmäisen astumisensa julkisuuteen.  Varsinainen ensiesittely nähdään maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Myyntiin uusi Berlingo saadaan vuoden 2018 toisella puoliskolla – ensin henkilöautona ja hyötyajoneuvomallin seuratessa perässä.

Julkaistu: 17.2.2018