Tuulilasi

Carlos Ghosn aikoo sulattaa Renault-Nissan-Mitsubishin yhdeksi yhtiöksi

Carlos Ghosn aikoo sulattaa Renault-Nissan-Mitsubishin yhdeksi yhtiöksi

Carlos Ghosn on elvyttänyt jo kaksi riutuvaa automerkkiä eloon, nyt hän on tekemässä samaa kolmannelle. Asioista perillä olevien lähteiden mukaan Ghosn on nyt sulauttamassa yhteen johtamaansa Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssia.
Kuvat All Over Press
Mainos

Tavoitteena on laskea kustannuksia ja selviytyä autoteollisuuden kovassa kilpailussa kohti yhä vähemmän saastuttavia ja vihreämpiä kulkuvälineitä.

Allianssin ongelmana on se, että sen rakenne on jopa sijoittajille epäselvä. Nissan omistaa 15 % Renaultin osakkeista ja Renault 44 % Nissanista. 2016 kolmanneksi osapuoleksi allianssiin tuli vielä tuolloin kriisissä ollut Mitsubishi.

Ghosn on kaikkien brändien hallituksen puheenjohtaja. Aikaisemmin hän on pitänyt brändien erillään pitämistä järkevänä, mutta on nyt tietojen mukaan kääntämässä kelkkansa asian suhteen. Renault-Nissan-Mitsubishi ei halua kommentoida asiaa millään tavalla.

Kyse on osittain politiikasta. Ranskan valtio on Renaultin suurin yksittäinen omistaja 19,7 % osuudellaan. Ghosn on kertonut, että valtio haluaisi allianssista tiiviimmän, mutta ei ole kertonut tarkempia yksityiskohtia. Japanilaisyritykset Nissan ja Mitsubishi haluaisivat säilyttää itsenäisyytensä niin hyvin kuin mahdollista.

”Yhtiöiden sulattaminen yhteen on hankalaa, sillä Ranskan valtio ei halua työpaikkojen vaarantuvan, japanilaiset puolestaan pelkäävät määräysvallan siirtymistä kokonaan ranskalaisille. Ranskalaiset haluavat olla vastuussa ranskalaisille ja japanilaiset japanilaisille. Mielestäni yhtälö toimii, jos kaikki säilyttävät tietyn itsenäisyytensä, mutta yhdistyminen johtaisi hankaluuksiin”, arvelee yhdysvaltalaisanalyytikko Maryann Keller.

1999 perustetun allianssin myötä Ghosn sai Nissanin jaloilleen, mutta edelleen sen ja Renaultin insinöörien päät kolisevat ajoittain yhteen. Nissan on jopa tehnyt parempaa tulosta kuin Renault. Yhteistyöllä on säästetty miljardeja euroja ja pystytty myös parantamaan autojen laatua. Renault-Nissanista on tullut maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja 10,6 miljoonalla myydyllä autolla (2017), edellä ovat vain Volkswagen Group ja Toyota.

Julkaistu: 2.4.2018